Kracht van CAREGiver Anna - Deel 2

Terug naar overzicht

Vandaag delen we het vervolg van Anna's inspirerende verhaal als CAREGiver bij Home Instead! Anna (55) maakte de moedige overstap van administratief werk naar een rol als CAREGiver bij Home Instead Thuisservice. Na jarenlang in de administratie gewerkt te hebben, zocht ze naar meer voldoening en betekenis in haar werk. Sinds januari 2023 werkt Anna met veel plezier als CAREGiver, waarbij ze niet alleen energie investeert maar ook veel energie terugkrijgt.

 

Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?

De vaste en gewenste tijden van de CAREGivers van Home Instead bieden duidelijkheid, regelmaat en rust. Onze klanten en hun mantelzorgers weten altijd waar ze aan toe zijn. Voor de mantelzorger betekent dit dat hij of zij de vrije tijd beter kan plannen en invullen naar eigen wens. De senior raakt gewend aan het bezoek omdat het consequent op dezelfde tijden plaatsvindt. Dit is zeker waardevol voor senioren met dementie. Zij hechten misschien minder waarde aan de dagen van de week, maar het vaste ritme en de herkenning van een vertrouwd gezicht op dezelfde tijd zorgt voor geruststelling en bevordert een vertrouwensband. Het biedt structuur aan de week, wat juist bij dementie zo belangrijk is.

 

Neem bijvoorbeeld een klant met dementie die ik al 1,5 jaar bezoek. Ondanks haar dementie wacht ze iedere keer voor het raam en weet ze precies waarvoor ik kom. Dit vaste patroon zorgt voor herkenning en rust in haar dagelijkse leven.

 

De tijden die wij afspreken zijn altijd afgestemd op wat voor de klant en de mantelzorger het beste uitkomt. Heeft iemand 's middags meer behoefte aan ondersteuning? Of is er behoefte aan persoonlijke verzorging in de ochtend zodat de senior de dag fris kan beginnen? Wij luisteren en passen ons aan.

 

Bij Home Instead staat de wens van de klant en mantelzorger centraal. Dat is de kracht van onze dienstverlening.

 

Op welke manier merk je dat jouw werk een positieve impact heeft op het leven/welzijn van de senior en mantelzorger?

Aan de reacties, het doen en laten van de senioren merk ik of mijn werk een positieve invloed heeft. Wanneer ik bij een senior aankom en hij of zij mij al bij de deur opwacht of in de voortuin staat met een grote glimlach, voel ik de impact. Als ik met een senior praat en zie hoe hij of zij begint te stralen door mijn vragen, weet ik dat mijn aanwezigheid een verschil maakt.

 

Ook als ik iemand in beweging krijg voor een wandeling en hij of zij daarna zelf aangeeft weer te willen wandelen, merk ik de positieve verandering. Als ik samen met een senior boodschappen doe en zie hoe hij of zij blij en nieuwsgierig door de winkel loopt, vaak na lange tijd niet in een winkel te zijn geweest, voel ik de betekenis van mijn werk. Het gaat dan niet zo zeer om dat bezoek aan de supermarkt. Het gevoel dat je betrokken bent bij de maatschappij komt weer even terug. De positieve impact merk ik ook aan tafel. Wanneer de senior genietend van de maaltijd zegt hoe goed het smaakt, wetende dat meneer of mevrouw anders niet of nauwelijks zou eten als ik er niet ben. Het zijn vaak kleine dingen die een groot verschil maken. Het zijn de momenten waar ik zelf ook veel voldoening uit haal en waar ik energie van krijg!

 

Hoe word je binnen de organisatie ondersteund door collega’s en op welke manier merk je dat je inzet wordt gewaardeerd?

Ontmoetingen met collega's vinden vooral plaats tijdens trainingen, informatiebijeenkomsten en borrels. Het is een warme en hechte organisatie. De match tussen klant en CAREGiver wordt zorgvuldig gemaakt op basis van de wensen van zowel de klant als de CAREGiver. Er wordt echt rekening gehouden met mijn voorkeuren en er is altijd overleg mogelijk, wat me het gevoel geeft dat mijn inzet gewaardeerd wordt.

 

Het Supportteam staat 24/7 klaar. Vragen worden snel beantwoord en de lijnen zijn kort. De klantcoördinatoren hebben een HBO Verpleegkunde achtergrond. Loop ik ergens tegenaan dan zijn zij er om mij te ondersteunen. Zij zijn er ook om bijvoorbeeld het zorgplan op te stellen op basis van de zorgindicatie en de wensen van de klant. Zo kan ik de focus volledig leggen op de zorg thuis bij de senior. De drempel om een gesprek aan te vragen bij het Supportteam, als ik daar behoefte aan heb, is laag. Andersom wordt er ook contact met mij opgenomen om te vragen hoe het gaat en of alles naar wens verloopt.

 

Het open contact met collega’s en het Supportteam, en de mogelijkheid tot overleg zorgen ervoor dat ik me gewaardeerd en gehoord voel in mijn werk. Die waardering zie ik terug in de aandacht voor mijn wensen en de snelle hulp bij vragen.

 

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?

Absoluut! Home Instead is een warme organisatie die zowel de behoeften van de klant als die van de CAREGivers serieus neemt. Het mooie aan Home Instead is dat de wensen van zowel klant als werknemer centraal staan. Met elkaar maken we zo écht het verschil bij senioren thuis.

 

Wil jij het als CAREGiver Anna ook hét verschil maken bij senioren bij jou in de buurt? Twijfel niet om vrijblijvend het gesprek aan te gaan. Vacatures - Home Instead Thuisservice

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.