CAREGiver Debbie

De kracht van CAREGiver Debbie

Terug naar overzicht

Debbie werkt sinds de zomer van 2020 als CAREGiver bij Home Instead Thuisservice Utrecht. Een functie waarin ze zich als een vis in het water voelt: “Ik ga elke dag fluitend naar mijn werk. Het is afwisselend, elke klant is anders en het gevoel dat je senioren kunt geven is onbetaalbaar.” Wij vroegen Debbie op welke manier zij klanten oprechte aandacht geeft en hoe ze de matches ervaart die worden gemaakt. Want Home Instead gaat voor elke klant op zoek naar een CAREGiver die het beste past.

Iedere klant is blij dat je komt

Debbie zag op Facebook een advertentie voor de functie van CAREGiver voorbijkomen, precies op het moment dat ze op zoek was naar een nieuwe baan. “Ik heb altijd met mensen gewerkt: als gastouder, kapster en in de jeugdzorg. Toen ik de functieomschrijving las, leek het meteen op mijn lijf te zijn geschreven. Via Teams heb ik gesolliciteerd en na een gesprek was ik overtuigd en Home Instead gelukkig ook. Na bijna een jaar ben ik nog net zo enthousiast: zowel het bedrijf als de functie passen goed bij mij. De functie van CAREGiver is ontzettend afwisselend, geen dag en klant zijn hetzelfde. Bij de ene klant kom ik als ondersteuning voor de mantelzorger, met de ander kook en eet ik en met andere senioren ga ik wandelen. Wat ze met elkaar gemeen hebben? Iedere klant is blij dat je komt. Je bent het zonnestraaltje van hun dag. Dat is niet overdreven, het werk is heel dankbaar.”

Elkaar leren kennen

De matches die worden gemaakt tussen CAREGivers en de klanten ervaart Debbie als een schot in de roos. “Ik heb geen idee hoe ze dit doen”, licht ze toe. “Steeds weer blijkt de klant goed bij mij te passen. Het is natuurlijk altijd aftasten in het begin en je moet de tijd nemen om elkaar te leren kennen. Van tevoren word ik duidelijk gebriefd over de situatie en gemaakte afspraken, waar de senior ondersteuning bij nodig heeft en waar ik hen in kan begeleiden. Maar het is aan mij om concrete invulling te geven aan mijn bezoek. Ik kijk altijd naar wat iemand nog wél kan en laat klanten in hun waarde. Door de gesprekken die we voeren en het uitwisselen van informatie bouwen we een vertrouwensband op. Klanten spreken graag hun waardering uit of laten met een grote glimlach blijken dat ze een fijne dag met mij hebben gehad.”

“De begeleiding van senioren aan huis geeft de familie een moment van rust”, vertelt Debbie. “Dankzij de ondersteuning aan huis van de CAREGiver kunnen meer ouderen thuis blijven wonen. En de familieleden zien de band die ik met hun naaste opbouw. Dat wordt enorm gewaardeerd en geeft de omgeving het vertrouwen dat de ondersteuning die wij verlenen van toegevoegde waarde is.”

Praktische en liefdevolle ondersteuning

De CAREGivers van Home Instead bieden een combinatie van ondersteuning en begeleiding met liefdevolle aandacht. Daarom is er niet alleen aandacht voor praktische zaken, maar kijken we juist naar hoe we het welzijn van de senior kunnen verbeteren. Dat doen we onder andere door het creëren van waardevolle momenten en betekenisvolle ondersteuning. Dat geldt ook voor Debbie: “Met elke klant doe ik andere dingen. Het is vaak een mix tussen kleine praktische taken en één-op-één aandacht geven. Van naar de fysiotherapeut gaan, samen koken en het doen van spraakoefeningen tot dansen, lezen en puzzelen. Met elke klant heb ik een fijne band. Een meneer met Alzheimer heeft een bijzonder plekje in mijn hart. Hij was sceptisch toen ik voor eerst op bezoek kwam en aan het mokken. Als ik nu binnenkom dan straalt hij helemaal, ik heb echt een band met hem opgebouwd. We dansen samen met Switch to Move, een laagdrempelige manier om in beweging te blijven, gericht op senioren.”


Menswaardig

Bij Home Instead krijgt iedere medewerker verschillende trainingen die de CAREGivers voorbereiden op het werk in de praktijk. Wij vroegen Debbie wat zij daarvan het meest heeft geleerd. “Alle trainingen waren leerzaam en boden handvatten om direct mee aan de slag te gaan in de praktijk. Ze zijn praktijkgericht en leren ons om te kijken naar wat mensen nog wel in plaats van niet kunnen. Ik heb een klant die bedlegerig is en verzin steeds weer dingen die we nog wel kunnen doen. Mensen in hun waarde laten is belangrijk. Bij deze bedlegerige mevrouw zorg ik ervoor dat haar uiterlijk tot in de puntjes is verzorgd. Dat geeft haar een goed gevoel en terwijl ik bijvoorbeeld haar nagels lak spreken we de dag door.”

Het mooiste werk dat er is

“Door de beperkingen rondom het coronavirus heb ik nog weinig collega’s persoonlijk ontmoet. We onderhouden wel regelmatig contact via WhatsApp. Daarmee houden we elkaar op de hoogte van bijzondere situaties en delen we dingen die veel indruk op ons hebben gemaakt. Er is ook altijd steun vanuit het Supportteam. Onlangs trof ik een klant aan met een delier, dat was heftig. Er was hiervoor vanuit Home Instead gelukkig veel aandacht. De vestiging laat ook regelmatig blijken hoe blij ze met ons zijn. Door complimenten te geven en de CAREGivers te verrassen met leuke pakketten bijvoorbeeld. Zowel mijn werkgever als de functie raad ik iedereen aan. Inmiddels heb ik zelfs al een bekende aangedragen en zij is nu mijn collega. Ik heb namelijk het mooiste werk dat er is. Elke dag ga ik lachend naar mijn werk, ik word er zelf ook heel vrolijk van.”