Kracht van de CAREGiver: Nancy
Maak kennis met Nancy! Nancy is één van de gepassioneerde CAREGivers van Home Instead Thuisservice. Haar verhaal laat zien dat werken in de zorg ontzettend dankbaar kan zijn. "Ik leer nog steeds en wil alles leren wat er te leren valt. Home Instead biedt mij voldoende groeimogelijkheden en ik krijg energie van mijn werk!" Wil jij meer weten over Nancy's ervaringen als CAREGiver en hoe Home Instead haar helpt groeien in haar functie als zorgprofessional? Lees haar inspirerende verhaal en ontdek waarom Nancy zo trots is om onderdeel te mogen zijn van. Home Instead Thuisservice Noord en Midden Veluwe
Nancy wat leuk dat je jouw verhaal met ons wilt delen! Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?
"Vorig jaar juni maakte ik mijn entree als CAREGiver. Voordat ik bij Home Instead begon, heb ik 37,5 jaar in de supermarktbranche gewerkt in verschillende leidinggevende functies. Hoewel ik het werk destijds leuk vond, veranderde alles toen mijn schoonouders beiden ziek werden en binnen drie weken overleden. Mijn schoonmoeder had dementie. Dit nam de nodige uitdagingen met zich mee. De afstand was te groot. Daarom was ik veel bij haar in huis zodat ik haar de intensieve zorg kon geven, die ze zo hard nodig had. De huisarts van mijn schoonmoeder dacht dat ik al in de zorg werkte vanwege mijn manier van omgaan met haar, wat me aan het denken zette. De zorgsector sprak me aan en de zorg voor mijn schoonmoeder motiveerde me nog meer om een baan in deze sector te zoeken. Uiteindelijk kwam ik bij Home Instead terecht en ik voelde gelijk; dit is de juiste plek voor mij!"
Waarom voelt Home Instead als dé plek voor jou?
“Dit komt met name door de andere kijk op ouder worden en de ondersteuning die Home Instead daarbij biedt. De focus ligt niet alleen op de zorg, maar ook op het welzijn van de klanten en de mogelijkheden om een gelukkig leven thuis te blijven leiden.”
Waarom past de functie van CAREGiver zo goed bij jou?
“Ik vind van mezelf dat ik empathisch ben. Als CAREGiver leer je de klant goed kennen en bij binnenkomst 'lees' je meteen welke bui er hangt. Door mijn ervaring kan ik inschatten hoe de pet staat. Heeft de klant een sombere bui? Dan kan ik deze proberen om te buigen, zodat we toch nog een gezellige tijd hebben samen. Het geeft me voldoening om op dat moment het verschil te kunnen maken voor de klant.”
“Als CAREGiver heb ik een professionele rol met menselijke insteek. Het draait niet enkel om gezellig koffiedrinken. Ik bied ook ondersteuning bij ADL (Algemeen Dagelijkse levensverrichtingen). Waarbij ik het belangrijk vind om te kijken naar wat er nog wél mogelijk is. Ik kan alles uit handen nemen maar we kunnen het ook samen doen. Zo wordt de zelfredzaamheid van de klant gestimuleerd en het zelfvertrouwen vergroot.”
Op welke manier zorg je ervoor dat er een vertrouwensband ontstaat tussen jou en de klant? En wat is het belang van een vertrouwensband?
“Het is belangrijk om elkaar eerst te leren kennen. Daarom begin ik rustig en observeer ik de situatie. Ook lees ik het zorgplan goed door om te weten waar de behoeften en interesses liggen. Het is ook belangrijk om goed te luisteren naar wat de klant vertelt zodat je weet wat er speelt. Misschien was zingen vroeger wel een grote hobby van de klant en kan ik daarop inspelen door bijvoorbeeld een leuk muziekje op te zetten. Het draait allemaal om het vinden van gemeenschappelijke interesses en het opbouwen van een persoonlijke band. Het is juist die vertrouwensband die zo belangrijk is, omdat het ervoor zorgt dat de klant zich op zijn gemak voelt en openstaat voor zorg en ondersteuning. Als de vertrouwensband goed is, merk ik dat de klant zich ook kwetsbaarder op durft te stellen zoals het delen van angsten en dromen. Soms haalt een senior situaties aan die spelen binnen de familie. Ik vind het belangrijk om goed te luisteren en de senior gerust te stellen. Over privézaken binnen de familie blijf ik altijd neutraal.”
“Het is soms een uitdaging om creatief te zijn en toch het verschil te maken, maar als het lukt en je de klant een glimlach op zijn gezicht kunt bezorgen, dan is dat het allemaal waard!” Vertelt Nancy enthousiast.
Welke toegevoegde waarde heeft de ondersteuning en begeleiding thuis voor de klant/senior?
“Het bieden van de juiste ondersteuning thuis is zoveel meer dan alleen praktische hulp. Het doorbreken van eenzaamheid is van onschatbare waarde voor mensen die ver van hun familie wonen en niet altijd in staat zijn om erop uit te gaan. Maar het gaat ook om het gevoel van eigenwaarde en trots. Het helpen van iemand die er graag netjes uitziet en zich goed wil voelen over zichzelf. Of het mogelijk maken van een korte wandeling in de frisse lucht, terwijl dat voorheen misschien niet meer lukte.”
“Als CAREGiver ben je een vast gezicht en kom je regelmatig bij de klant. Hierdoor wordt er een vertrouwensband opgebouwd en kan je beter inspelen op de behoeften van de klant. Het geven van een begeleidende hand, kan net het verschil maken in de kwaliteit van leven van de klant.”
Hoe maak je als CAREGiver het verschil voor de mantelzorger?
“Als CAREGiver maak je een groot verschil voor de mantelzorger. Het is een geruststelling voor hen om te weten dat er iemand is, die zorg draagt voor hun geliefde en hen tijdelijk kan ontlasten. Wetende dat er een vast gezicht op een vast moment komt in de week brengt rust.
Ik heb een signalerende rol. Hoe is de situatie thuis? Zijn de producten in de koelkast nog vers? En hoe is de gemoedstoestand van de senior? De meerwaarde van een goede band tussen CAREGiver en senior is groot. Doordat je elkaar echt leert kennen merk je snel kleine verschillen op. Onlangs was ik bij een klant en ik had het idee dat meneer niet zichzelf was. Hij hallucineerde. Direct nam ik contact op met het Supportteam op kantoor. Zij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Na mijn melding gaan zij aan de slag om de situatie te bespreken met familie en/of de betrokken zorgprofessionals. Na overleg bleek dat meneer een medicijn niet had gekregen terwijl dit niet de bedoeling was. Een zorgwekkende situatie die nu tijdig en adequaat verholpen kon worden. Als CAREGiver ontlast ik daarnaast de mantelzorger ook met praktische dingen zoals de senior begeleiden naar de tandarts of huisarts.”
Welke activiteiten onderneem je zoal met klanten?
“Als CAREGiver onderneem ik verschillende activiteiten met de klanten, en daarbij houden we altijd rekening met de achterliggende gedachten. Zo ga ik bijvoorbeeld graag wandelen met mensen die graag buiten komen, omdat dit goed is voor de motoriek. We passen ons tempo daarbij aan op de behoeften van de klant. Samen kijken we naar wat er nog wel mogelijk is.”
Wil je een mooie herinnering delen die je koestert als CAREGiver?
Als CAREGiver zijn er veel mooie momenten om te koesteren, maar er is er één die er voor mij uitspringt. Een meneer met dementie waar ik persoonlijke verzorging aan verleende, heeft een speciaal plekje in mijn hart. Samen voerden we waardevolle gesprekken tijdens de verzorging en als de ruimte er was genoten we van de tuin. Zo besloot ik op een zondagmiddag wat toastjes mee te nemen en deze samen te smeren en op te eten in zijn tuin. Voor mij op dat moment een kleine moeite maar de uitwerking was voor meneer groots. Hij genoot zichtbaar van het moment en ik ook! Meneer plukte bloemen uit zijn tuin en gaf deze aan mij mee naar huis. Daar ging ik dan, met de bloemen onder mijn arm stapte ik op de fiets. Met een grote glimlach zwaaide meneer mij uit. Het is zo bijzonder om op deze manier kleur te mogen geven aan het leven van een ander.”
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest
“Home Instead Thuisservice waardevolle trainingen, zoals de ADL-training (Activiteiten van het Dagelijks Leven) en de Alzheimer CARE training. Voor mij was het ook ontzettend waardevol om de mogelijkheid te krijgen om ervaringen en tips uit te wisselen met collega’s. Het mooie van Home Instead is dat er goed wordt gekeken naar de match tussen klant en CAREGiver. Als er geen match is, zoekt het kantoor een oplossing, waardoor je je als CAREGiver niet bezwaard hoeft te voelen.”
Hoe ervaar je de waardering die je krijgt vanuit de organisatie?
“Binnen Home Instead voel ik me erg gesteund door mijn collega's. Ik krijg af en toe een appje waarin mijn inzet wordt gewaardeerd en ik heb zelfs een kaartje gekregen toen ik zes maanden in dienst was. Het zijn die kleine dingen die het verschil maken en mij het gevoel geven dat mijn werk gewaardeerd wordt.
De waardering krijg ik ook van de senior en de familie. Onlangs kreeg ik bij een klant zelfs een bosje bloemen als dank voor alles wat ik voor hen doe. Het is niet nodig maar de erkenning dat je iets goeds doet is fijn om te krijgen.”
Zou je Home Instead aanraden als werkgever?
“Ik kan Home Instead Thuisservice zeker aanraden als werkgever. Ik waardeer het dat er goed met me wordt meegedacht en dat ik redelijk zelf mijn uren kan bepalen. Zo heb ik een vaste vrije dag, werk ik eens in de 2 weken in het weekend en soms heb ik een slaapdienst. Ontzettend afwisselend! Inmiddels heb ik na mijn beoordelingsgesprek een contract voor 28 uur gekregen! Ik vind het belangrijk om me blijvend te ontwikkelen en wil alles leren wat er te leren valt. Ik ben dankbaar voor de kansen die ik krijg en ik ben niet bang om er zelf om te vragen.”
“Het mooiste aan mijn werk vind ik de energie die ik ervoor terugkrijg. Werken? Zo voelt mijn baan als CAREGiver helemaal niet. Wanneer je doet wat je leuk vindt gaat alles zoveel makkelijker. Ook wanneer de situaties uitdagend zijn door bijvoorbeeld dementie.”
Ook het verschil maken in de wereld van ouderenzorg?
Wil jij net als Nancy ook het verschil maken in de wereld van ouderenzorg? Dat kan! CAREGivers van Home Instead bieden ‘metgezelschap’, hulp in & om huis en persoonlijke verzorging. De ondersteuning is aangepast aan de persoonlijke behoefte en is afgestemd op de individuele wensen van de senior in zijn of haar omgeving. Daarnaast bieden onze CAREGivers ook intensieve ondersteuning in de laatste levensfase en begeleiding bij dementie en chronische aandoeningen.
Benieuwd naar de vacature? Klik hier door en solliciteer direct bij de voor jou dichtstbijzijnde vestiging.