Kracht van de CAREGiver: Ingrid
“Ingrid met jou kan ik nog wel 101 worden!” Het leven thuis meer structuur geven en kleurrijker maken. Op een manier zoals ze zelf later oud zou willen worden. Dat is de drijfkracht van CAREGiver Ingrid. Inmiddels is Ingrid ruim 2 jaar CAREGiver bij Home Instead. “Dit is de plek waar ik mijn zorghart kan laten spreken!” Wil jij meer weten over Ingrid haar ervaringen als CAREGiver en ben je benieuwd wat de toegevoegde waarde is van de juiste ondersteuning thuis? Lees haar inspirerende verhaal en ontdek waarom Ingrid zo trots is om onderdeel te mogen zijn van Home Instead Thuisservice Noord en Midden Veluwe.
Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice hoe ben je hier terechtgekomen?
“Dat was via mijn oud-collega Anja”, vertelt Ingrid enthousiast. “Ze attendeerde mij op de vacature voor CAREGiver. Ingrid dit is zo’n leuke vacature. Echt iets voor jou!”
“Na het zien van de website besloot ik te solliciteren. In tijden van Corona ging dat nog online. Na een uitvoerig gesprek met Froukje werd ik alleen maar enthousiaster. Dit zou het weleens kunnen zijn voor mij! Zogezegd, zo gedaan. Niet veel later mocht ik, na het volgen van een uitgebreide basistraining, voor het eerst aan de slag als CAREGiver!”
“Aan het begin combineerde ik mijn baan als CAREGiver nog met mijn andere baan in de zorg. Waarbij ik verantwoordelijk was voor het aan- en uittrekken van steunkousen bij mensen thuis. Dit was minuten werk. Puur gericht op het uitvoeren van de handeling. Dat maakte mij minder gelukkig en gaat compleet tegen mijn visie in. Inmiddels wist ik door mijn baan als CAREGiver dat het weldegelijk anders kan.Niet veel later besloot ik mijn andere baan op te zeggen en die uren ook als CAREGiver in te zetten.”
Op welke manier haal je voldoening uit je werk?
“Ik ben bij senioren te gast. Het bezoek van een CAREGiver duurt minimaal een uur. Dat geeft mij de ruimte om écht een verschil te kunnen maken. Je bent een vast gezicht en je hebt de tijd om de senior echt te leren kennen. Wat voor persoon is iemand? Hoe kan ik aansluiting vinden bij zijn of haar levensverhaal? Het is de basis om op persoonlijke wijze, de juiste ondersteuning te kunnen bieden. Zeker bij dementie.”
“Samen kijken we naar wat er nog wel mogelijk is. Als CAREGiver vind ik het juist belangrijk om de zelfredzaamheid te vergroten. Het uit handen nemen is eenvoudig maar het is juist van toegevoegde waarde om te bekijken hoe je de senior bij een activiteit kan betrekken. Het samen doen zit ‘m al in de kleine dingen. Samen afwassen, samen boodschappen doen, samen een wandeling maken of samen de was vouwen. “Zal ik de grote dingen voor u opvouwen en u de kleinere?” Dat geeft voor de senior zelf ook meer voldoening en draagt bij aan de zelfredzaamheid.
Op welke manier bouw je een band op met de klanten?
“Het opbouwen van een band met de klant is voor mij een essentieel onderdeel van mijn werk. Om deze band te creëren, neem ik de tijd om het dossier te lezen, zodat ik inzicht krijg in de zorgbehoeften en het verleden van meneer of mevrouw.”
“Tijdens gesprekken met de klant probeer ik echt te luisteren en aan te voelen wat de wens is. Ik vind het belangrijk om te ontdekken waar de senior zich mee bezighoudt en wat hem of haar motiveert. Op een speelse manier neem ik deze informatie mee in mijn interacties met hen.”
“Een mevrouw waar ik kom is bijvoorbeeld gek op muziek. Mevrouw heeft dementie. Voor haar neem ik regelmatig de tablet mee om muziek af te spelen. “Ingrid, heb je het orgeltje meegenomen?” vraagt ze dan enthousiast. “Voor haar heb ik een mooie afspeellijst gemaakt. Het is eigenlijk een tijdlijn van haar leven. Laatst dansten we de vogeltjesdans.” “Ingrid je bent nog gekker dan ik dacht!” “Die glimlach op haar gezicht, het samen zijn, het terug gaan in de tijd en echt even in het moment leven. Dat is zo waardevol!
“Een andere klant, die in 1947 in Nederlands-Indië heeft gediend, heeft een passie voor het bekijken van foto's en het lezen van boeken over die periode. Hij schreef zelfs zijn eigen boeken. Door mee te gaan in de beleving en veel over deze periode te praten heb ik een sterke band met meneer. Het bieden van ondersteuning thuis voelt dan veel natuurlijker en vertrouwder.”
“Ondanks de juiste voorbereiding lukt het niet altijd om direct het ijs te breken. Om de senior beter te leren kennen, gebruik ik vaak het ‘herinneringskoffertje’. Een koffertje vol met artikelen van vroeger, zoals kleine potjes met koffiebonen, boenwas, een schuursponsje en een knoop in een zakdoek. Dit koffertje kan de deur openen naar de mooiste herinneringen. Een mooie manier om zonder al te veel te hoeven vragen het gesprek op gang te laten komen.”
Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?
“Ik kwam een periode bij een meneer. Meneer was toen zijn situatie verslechterde ingetrokken in de boerderij van zijn zoon. Toen zijn zoon een hersenbloeding kreeg kwam meneer alleen te wonen in de verbouwde boerderij op 99-jarige leeftijd. Een bijzondere situatie waarbij ik meneer heb mogen ondersteunen. Het wederzijdse vertrouwen was groot. Samen gingen we regelmatig eropuit. Dan pakte ik meneer goed in en dan zei hij: Inge met jou kan ik nog wel 101 worden!” Ik heb bij hem mogen waken en hem mogen ondersteunen in de laatste levensfase. Als professional moet je het loslaten, maar er zijn herinneringen die kruipen onder je huid en blijven altijd bij je. Afgelopen Pasen kreeg ik ineens een doos met luxe bonbons. “Fijne Pasen Ingrid” De afzender? De kleindochter van meneer. Dat ik dit na ruim een jaar heb mogen ontvangen vind ik ontzettend bijzonder.”
Benieuwd wat een bezoek voor CAREGiver Ingrid geslaagd maakt? Of wil je weten hoe ze structuur brengt in het leven van de senior en wat haar ervaringen zijn met de trainingen bij Home Instead tot nu toe? Ze vertelt erover in deel 2 van haar verhaal, dat volgende maand verschijnt.