Kracht van CAREGiver Sonja
Trotse en tevreden CAREGivers zijn het bewijs dat werkplezier in de zorg wel degelijk mogelijk is. Wie zijn deze bijzondere mensen die vanuit hun hart hét verschil weten te maken bij senioren thuis? Wat is hun drijfkracht? En wat maakt hen zo gepassioneerd over hun vak? Vandaag vertelt CAREGiver Sonja van Home Instead Thuisservice Haaglanden Zuid & Oost graag haar verhaal in de rubriek: De kracht van de CAREGiver!
Ze is Vegakok, Voedings- en bewustzijnstrainer en Reiki-master en toch dacht Sonja vorig jaar februari ik wil nog meer kunnen betekenen voor een ander. “Alsof het zo moest zijn kwam ik via Facebook een post tegen van Home Instead. Direct voelde ik me aangesproken.” Vertelt Sonja enthousiast.
“Geef vertrouwen, maak het verschil, vanuit je hart. Vanuit die kernwaarden wil ik ook kunnen werken. Ik reageerde en na een positieve sollicitatieprocedure startte ik aan de trainingen. Na een aantal keer met een collega CAREGiver mee te zijn geweest, was het vorig jaar zomer dan zover. Ik mocht nu zelf aan de slag als CAREGiver bij senioren thuis!”
Het is de uitdaging om aspecten die het leven minder leuk maken even op de achtergrond te zetten.
“Wat ik zo bijzonder vind is dat ik als CAREGiver deel mag uitmaken van een bijzondere levensfase. Met mijn energie mag ik bijdragen aan een mooie oude dag voor de senior, maar ook aan een stukje vrijheid voor de partner en/of mantelzorger.
Je krijgt te maken met verschillende factoren zoals: dementie of eenzaamheid. Het is voor mij de uitdaging om aspecten die het leven minder leuk maken even op de achtergrond te zetten. Zo kan ik met aandacht en warmte het verschil maken in de thuissituatie. Het brengen van een stukje vreugde zodat je met een glimlach, elkaar later op de dag, weer kunt uitzwaaien.”
Hoe kan ik de juiste aandacht geven zonder dat het teveel wordt?
“Als Reiki master heb ik veel geleerd over energieën. Veel elementen komen terug in mijn werk als CAREGiver. Wat de omstandigheden bij senior ook zijn. Er is altijd nog een waakvlammetje en ik ben er om deze weer aan te wakkeren. Door me te verdiepen in de klant kan ik een vertrouwensband opbouwen. Wat heeft iemand nodig? Hoe kan ik de juiste aandacht geven zonder dat het als te veel wordt ervaren. Dat is de uitdaging.”
Laten we het gewoon eens proberen
“Één van mijn eerste klanten was een meneer met dementie. Op verzoek van zijn vrouw, met wie hij samenwoonde, werd Home Instead ingeschakeld. Mevrouw wilde graag dat de CAREGiver een deel van de persoonlijke verzorging overnam, zodat zij met een gerust hart even de deur uit kon. Tijdens de kennismaking, met de klantcoördinator en mij, liet meneer weten dat het voor hem allemaal niet nodig was. Alleen al door te observeren kun je bij zo’n eerste kennismaking zoveel waarnemen. “Meneer, ik begrijp heel goed dat u niet direct op een vreemde in uw huis zit te wachten.” Zei ik. ‘We hebben elkaar nu ontmoet. Laten we het gewoon eens proberen.’ Zo gezegd, zo gedaan. Niet veel later kwam ik bij meneer thuis. Als CAREGiver kom ik te gast bij de senior thuis waarbij de regie bij de senior ligt. Meneer accepteerde mijn ondersteuning en stapte onder de douche. Na een aantal keren ontstond er steeds meer een band. Steeds langer stond meneer onder de douche. De warmte en de rust deden hem zichtbaar goed. ‘Mag ik nog heel even blijven staan Sonja?’ Natuurlijk mag u dat! Dit zijn de momenten dat ik soms tranen in mijn ogen heb. Het besef: het gaat niet om het grootse. Het zijn de kleine dingen in het leven.”
Een stap extra zetten
“De eerste keer voelt vaak nog wat onwennig voor de senior maar al snel ben je een vast en vertrouwd gezicht. Juist hierdoor is het mogelijk om een stap extra te zetten. Je leert elkaar kennen en zoekt naar een ingang om dichter bij de senior te komen. Deze meneer was geen prater. Samen waren we ook veel stil. Dat veranderde toen ik hoorde dat meneer een bijzondere band had met de Olympische Spelen. Thuis ging ik op zoek en ik vond een video van de openingsceremonie in Turijn. ‘Kijk meneer, ik heb iets voor u’. Juist het kunnen geven van deze extra aandacht maakt dat onze band groeit.”
De grootste lol
“Van wandelen tot Rummikub of Triominos spelen. De activiteiten die ik met de klant onderneem zijn uiteenlopend. Bij één klant kom ik, samen met mijn collega drie keer in de week, vier uur per keer. Samen bewegen we veel. Zo fietsen en wandelen we veel. In vier uur tijd kun je samen veel doen. De focus leggen op wat de senior nog wel kan, kan soms ook een kleine valkuil zijn”, lacht Sonja. “Zo leek het me een goed plan om met meneer te gaan roeien en halverwege te picknicken. Dat lukt vast nog wel, dacht ik. Wat bleek; het was geen succes. Het in en uitstappen was lastig en ik roeide voor twee. Samen hadden we de grootste lol en lachten we wat af. Net zoals we dat deden tijdens een bezoek aan een museum in het Westland over expressieve kunst. ‘Sorry Sonja maar ik vind het vreselijk’ zei meneer lachend. Meneer heeft dementie en juist deze ‘eigenlijk mislukte’ ervaringen kan hij zich nog goed herinneren. Samen dansen we ook vaak op muziek of we zitten op het terras met een kop koffie en een stukje appeltaart. Het is mooi om ook van familie te horen dat meneer dagen na mijn komst nog steeds meer energie heeft en een stuk vrolijker is.”
De focus op wat er nog wel lukt
“Soms vraagt de situatie om een andere aanpak, zeker bij dementie. Lukt het echt niet om meneer of mevrouw te douchen dan kijk ik naar wat wel lukt. Zo was ik een meneer regelmatig op de bank. Het gaat er om dat hij schoon wordt en dat de sfeer positief blijft. De stap om volgende keer onder de douche te gaan wordt dan steeds kleiner.”
De juiste match
“Het Supportteam probeert altijd te zoeken naar juiste match tussen klant en CAREGiver. Dit ervaar ik ook zo”, concludeert Sonja. “Bij de één is de klik er direct bij de ander heb je wat meer geduld nodig. Het is de uitdaging om dan toch de verbintenis te maken.”
“Laatst maakte ik een avondwandeling met een meneer. Meneer vindt het lastig om te communiceren, maar ik vind het als CAREGiver wel belangrijk om te weten waar ik hem een plezier mee doe zodat ik hierop kan inhaken. ‘Zou u het misschien leuk vinden als ik een keer met de auto kom? Dan kunnen we samen naar het park gaan? Of blijft u liever in uw eigen wijk wandelen?’ Door meer gesloten vragen te stellen hoeft meneer niet veel te zeggen, maar kan hij zich wel duidelijk maken. “Ik wil graag naar het park.” Zo komen we samen letterlijk verder. In de zomer is het makkelijker om deze kansen te pakken door gebruik te maken van het mooie weer.”
Een baan vol leermomenten
“Als ik terugkijk op het afgelopen jaar heb ik veel geleerd. Intern volg je verschillende trainingen zoals de training persoonlijke verzorging maar ook de Alzheimer CARE training. Regelmatig kom ik bij een klant met Autisme. Ik ben leergierig en vind het heel interessant om me, ook in mijn eigen tijd, hierin te verdiepen. Het geeft me ook een andere kijk op mijn eigen leven. Hoe wil ik zelf eigenlijk ouder worden? Dat besef is nu een stuk groter. Tijdens bijeenkomsten is er ook de mogelijkheid om met de collega’s te overleggen en ervaringen te delen.
Ook het verschil maken in de wereld van ouderenzorg?
CAREGivers van Home Instead bieden ‘metgezelschap’, hulp in & om huis en persoonlijke verzorging. De ondersteuning is aangepast aan de persoonlijke behoefte en is afgestemd op de individuele wensen van de senior in zijn of haar omgeving. Daarnaast bieden onze CAREGivers ook intensieve ondersteuning in de laatste levensfase en begeleiding bij dementie en chronische aandoeningen.
Sonja: “Ik ben ontzettend dankbaar dat ik dit werk mag doen en zou Home Instead zeker aanraden als werkgever. Zelf deel ik ook vanuit mijn privé Facebookaccount mijn ervaringen als CAREGiver waarbij de klant vanzelfsprekend anoniem is. Het is mooi om te zien dat ik daarmee ook anderen inspireer om aan de slag te gaan als CAREGiver bij senioren thuis. Door de krachten te bundelen kunnen we samen nog zoveel meer bereiken!”
Meer weten of direct solliciteren? Klik hier.