Kracht van CAREGiver Denise deel 2
“Samen kijken we, op een positieve manier, naar wat de senior nog wel kan.” Vertelt CAREGiver Denise enthousiast. In januari gingen we voor het eerst met Denise in gesprek en vandaag delen wij graag deel 2 van haar bijzondere verhaal. Zo vertelt Denise hoe carnaval een gouden randje kreeg toen zij samen met een senior naar de stad ging en ze deelt nog enkele tips voor mantelzorgers en CAREGivers!
Het volledige verhaal van Denise lezen? Lees hier eerst deel 1 van haar persoonlijke verhaal.
Denise wat fijn om je weer te spreken. Wat maakt voor jou een bezoek aan de senior geslaagd?
“Als we een voldaan gevoel hebben na onze middag samen. Mijn komst wordt gewaardeerd. Dat voel en zie ik. Wanneer ik wegga krijg ik vaak een knuffel. De komst van mij als CAREGiver breekt de dag. Het geeft de kinderen rust. Vaak komen zij in het weekend. Doordeweeks kunnen zij, door de komst van de CAREGiver, zich meer focussen op het gezin en werk. Vaak weet de senior al dat ik kom en word ik met open armen ontvangen. Dit komt mede doordat de komst van de CAREGiver wordt genoteerd op het planbord/agenda. Zeker bij dementie kan dit een belangrijk houvast zijn voor de senior. Bij binnenkomst is het water soms al gekookt en ligt de puzzel klaar.”
“Drie keer in de week kom ik ook drie uur per keer bij een stel thuis. Ik ontlast mevrouw doordat ik ondersteuning bied aan haar man. Mevrouw kan met meneer moeilijk een gesprek voeren. Ondanks dat de focus op meneer ligt merk ik dat mevrouw ook blij is dat ik er ben. Even een luisterend oor zodat zij haar hart kan luchten en mij om de nodige adviezen kan vragen.”
Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?
“Een klant geniet ontzettend van het stadse leven. Toen Corona een heel eind voorbij was, in februari, gingen we samen de stad in voor carnaval. Zij in de rolstoel en ik erachter om mevrouw te duwen. Haar ogen straalden en in haar tas had ze een flesje alcoholvrije wijn meegenomen. Ze genoot zichtbaar en ik ook! Het zijn de kleine dingen die het leven meer kleur geven.”
Welke toegevoegde waarde heeft het voor de senior en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?
“Wat ik bij veel senioren merk is dat het een welkome onderbreking van de dag is. Er zijn klanten zonder partner die er echt naar uitkijken dat je komt en samen iets onderneemt. Het biedt de senior structuur en houvast in de dag die anders vaak gemist wordt. De komst van mij als CAREGiver wordt ook opgenomen in de agenda/planner. Soms zijn er dingen die bijvoorbeeld nog moeten gebeuren. Dit schrijven we dan ook op de planner. Als zorgprofessional is het belangrijk om rekening te houden met de beleving van de senior. Onlangs zou er aan huis bloed geprikt worden. Toen er vervolgens niemand kwam gaf dit direct onrust. Als CAREGiver help ik om mevrouw dan op haar gemak te stellen en zorg ik dat er via het Supportteam op kantoor contact wordt opgenomen met de organisatie.
“Voor de senioren met partners ontlast je vaak ook de partner. De mantelzorger kan op dat moment even rust pakken en iets voor zichzelf doen. Even een afspraak buiten de deur wetende dat je partner in vertrouwde handen is, dat is zo waardevol!”
Heb je het gevoel dat je bij de senior thuis genoeg tijd hebt om oprecht aandacht te besteden aan de behoeften van de klant?
“Ik ervaar bijna altijd voldoende tijd. Vaak kom ik een aantal uur aaneengesloten bij een senior en is er ruimte genoeg om te kunnen doen waar de senior op dat moment behoeften aan heeft, naast de taken in en om het huis of de persoonlijke verzorging. Bij één meneer kom ik een uur voor het klaarmaken van de lunch en licht huishoudelijke taken op de zaterdag. Doordeweeks kom ik langer bij meneer. Het uurtje op de zaterdag is er op verzoek bij gekomen. In een uur kun je veel doen, maar niet altijd voldoende. Het liefst wil meneer dat ik de volledige lunch gezellig aan tafel blijf zitten om te kletsen. Soms moet ik dan zeggen dat ik weer verder ga omdat ik er een uurtje ben. Dit kaart ik wel aan bij familie en het Supportteam zodat zij hiervan op de hoogte zijn. De ene senior heeft meer behoeften aan een goed gesprek dan de ander. Dit hangt ook af met het netwerk om de senior heen.”
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest?
“Tijdens de basistraining heb ik geleerd hoe ik de senior kan wassen en benaderen.
De eerste keer toen ik een mevrouw hielp bij het douchen vond ik best spannend. Tegelijkertijd had ik ook het vertrouwen vanuit de basistraining dat het me zou lukken. Het bespreekbaar houden vind ik belangrijk. Eerlijk zei ik tegen mevrouw dat het de eerste keer was en dat zij zelf mocht aangeven of ze deze manier van douchen prettig vond. ‘Denise, ik ben blij met alle ondersteuning die je me geeft, je doet het goed!’ Zei mevrouw liefdevol. Dat is voor mij als CAREGiver zo fijn om te horen.”
Welke tips zou je andere CAREGivers of mantelzorgers willen geven?
“Als je de kans geeft aan de senior om het zelf te doen is er vaak veel meer mogelijk dan je zelf in eerste instantie denkt. Mantelzorger willen soms, uit liefde, te veel uit handen nemen terwijl de senior het, met de juiste sturing, zelf soms nog wel (deels) kan.”
Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
“Wanneer ik afscheid neem. De senior me een knuffel geeft en vraagt: ‘Kom je snel weer terug?’. Onlangs ging ik voor 3 weken op vakantie. Bij terugkomst zei de klant: ‘Wat is het fijn dat je er weer bent, je voelt toch meer eigen.’ Dit geeft ook direct de kracht van een vast gezicht aan. Van het Supportteam op kantoor ontvang ik ook regelmatig een complimentje.”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Jazeker met name de ruimte die je krijgt om voldoende aandacht te geven is zo fijn! Momenteel voer ik gesprekken met mijn buurvrouw over het werk als CAREGiver. Het werk zou heel goed bij haar passen die wie weet gooit zij ook binnenkort het roer om!”