Onze visie op goed werkgeverschap Alkmaar & Hoorn

Terug naar overzicht

Zoveel mogelijk senioren in Noord-Holland voorzien van oprechte persoonsgerichte zorg. Dat is de missie van Marco Groffen en Babette Groffen van Home Instead Alkmaar en Home Instead Hoorn. In onze rubriek ‘Onze visie op goed werkgeverschap’ delen zij alles over hun visie en de rol van de medeweker binnen de organisatie. Wij geloven dat succes begint bij goed werkgeverschap en werkplezier. Dat je kunt werken in een fijne omgeving waar in je je gewaardeerd en ondersteund voelt. Maar wat maakt een omgeving prettig? En wat is er nodig om als medewerker de juiste waardering en ondersteuning te ontvangen? Deze maand geven Marco Groffen en Babette Groffen van Home Instead Alkmaar en Home Instead Hoorn hun kijk op goed werkgeverschap! 

Werkomgeving

Hoe zou je jullie team van CAREGivers en Supportteammedewerkers in Alkmaar en Hoorn omschrijven?

“Ik zou ons team van CAREGivers en Supportteammedewerkers omschrijven als hecht en betrokken. We zijn een klein team en proberen alle medewerkers te betrekken bij alle ins en outs van Home Instead Alkmaar en Hoorn. We hebben een divers team met verschillende typen medewerkers. Met elkaar doen we altijd ons best om bij ieders wens aansluiting te vinden.”

Hoe zou je de sfeer op de vestiging omschrijving? 

“De sfeer op de vestiging is open en warm. Veel mensen die hier binnenkomen omschrijven het als een echt 'warm bad’. Alle CAREGivers die binnen lopen worden goed opgevangen en er is altijd ruimte voor een kop koffie en een goed gesprek.”

Werkplezier

Wat is de definitie van werkplezier volgens jullie?

“Voor ons staat werkplezier in directe lijn met een goede werk/privé balans. Wij kijken altijd samen met de medewerker hoe het werk goed aansluit op het privéleven. Alleen als deze aansluiting goed is kun je met een goed gevoel aan het werk zijn. Daarnaast kijken we altijd naar hoe we iemand in zijn/haar kracht kunnen zetten. Alleen dan heeft iemand echt zin om naar het werk te gaan. Precies dat is werkplezier voor ons; met een goed gevoel naar werk gaan. De dag beginnen en zin hebben om de senior te bezoeken.”

Wat maakt jullie vestiging zo leuk om voor te werken?

“We zijn een klein betrokken team dat samen werkt volgens één missie; zo veel mogelijk senioren in Noord-Holland-Noord voorzien van oprechte persoonsgerichte zorg.”

Waarom is het zo belangrijk om de focus niet alleen op de klant maar ook op de medewerker te leggen? 

“Als de medewerker niet lekker in z'n vel zit dan kan hij/zij er ook niet oprecht voor de senior zijn. We vragen van onze medewerkers om vanuit het hart te werken en echt het verschil te maken. Dit kan alleen als de medewerker zich goed voelt en met plezier naar werk gaat.”

Verbinding

De kracht van verbinding. Waarom is het zo belangrijk om deze met de CAREGivers en Supportteammedewerkers te maken en te behouden? En hoe doen jullie dat?

“De CAREGiver moet er echt kunnen zijn voor de klant. Het Supportteam is er om zo veel mogelijk om het zorgproces heen in te richten zodat de CAREGiver hier de mogelijkheid voor krijgt. Hierbij is verbinding natuurlijk extra belangrijk. Het Supportteam moet natuurlijk weten waar de CAREGivers ondersteuning in nodig hebben. Het is daarom belangrijk dat de lijnen kort zijn. We behouden de verbinding door inhoudelijk veel contact te houden met de CAREGivers over klantsituaties, maar ook informeel door middel van bijvoorbeeld borrels, CAREGiver-café’s en een nieuwsbrief elke maand genaamd de HIT-krant.”  

Wat is de verbindende rol van het Supportteam voor de CAREGiver?

“Deze rol is ontzettend groot. Het werk als CAREGiver kan best solistisch aanvoelen. Juist het gevoel dat we het samen doen wordt gecreëerd door het Supporteam.”

Feedback 

Hoe zorgen jullie ervoor dat de CAREGivers en Supportteammedewerkers medewerker zich gehoord voelen?  

“Door regelmatig met elkaar te overleggen. We hebben veel meetings en nemen hier ook ruim de tijd voor. Ook tijdens de lunch wordt er verbinding gezocht met elkaar. De CAREGivers hebben regelmatig overleg met de CAREGivercoördinator maar ook met de klantcoördinator.”

Op welke manier creëren jullie een veilige omgeving om feedback te geven?

“We hebben binnen Home Instead Alkmaar en Hoorn een vertrouwenspersoon, daarbij hebben we ook een OR waar feedback van de medewerkers wordt verzameld.” 

Waardering

Hoe laten jullie zien dat de CAREGivers en het Supportteam gewaardeerd worden?

“Successen binnen Home Instead Alkmaar en Hoorn worden altijd gevierd. Zo hebben we regelmatig gebak en een borrel op kantoor. Bij borrels hebben we ook vaak kleinigheidjes voor de CAREGivers. Daarbij geven we de CAREGivers ook altijd waardering als ze bijvoorbeeld een klantsituatie goed hebben opgepakt.”

Waarderen jullie de medewerker met specifieke secundaire arbeidsvoorwaarden? 

“Alle medewerkers krijgen een telefoonvergoeding en een 13e maand. Daarbij krijgen de medewerkers ook regelmatig extra-tjes, bijvoorbeeld voor de zomer een waardebon voor de beste ijssalon in Alkmaar!” 

Opleiding

De trainingen geven het vertrouwen om vanaf de start zelfverzekerd aan de slag te gaan. Waarom is dit zo belangrijk?

“Veel CAREGivers die bij ons komen werken hebben hiervoor niet in de zorg gewerkt. Ze hebben affiniteit ontwikkeld met de doelgroep door mantelzorgtaken of vrijwilligerswerk. Hierbij is de motivatie om in de zorg te werken ontzettend groot en zeer belangrijk. De training helpt hierbij om de kennis te vergroten en meer zelfvertrouwen te krijgen. Het is en blijft spannend om persoonlijke verzorging/ begeleiding te bieden aan senioren, voor de CAREGiver maar ook voor de senior zelf.”

Als organisatie zijn we specialist op het gebied van dementie. Zo bieden we de Alzheimer CARE Trainingen aan. Kunnen jullie uitleggen waarom deze training de juiste handvatten biedt aan de CAREGiver om met vertrouwen aan de slag te gaan bij senioren thuis? 

“Het omgaan met mensen met dementie kan soms uitdagend zijn. Zeker als je iemand nog niet kent. De Alzheimer CARE training geeft instructies en praktijkvoorbeelden over hoe je het beste met bepaald gedrag kan om gaan en waar bepaald gedrag vandaan komt. Het zit in de kleine dingen waarmee je verbinding kan maken. Hierbij is het essentieel om te kijken naar de persoon achter de dementie. Wat heeft diegene bijvoorbeeld vroeger gedaan in zijn/haar jeugd? Kunnen we daar nu nog iets mee? Elke vorm van gevoel, nostalgie bijvoorbeeld, kan verbinding creëren.” 

Toekomst

Zijn er nog bepaalde toekomstdromen als het gaat om het vergroten van werkplezier voor de medewerker?

“Vooral verder gaan met hoe de werkcultuur momenteel is. Als je groeit als bedrijf is het een uitdaging om het kleine warme bad vast te houden maar hier gaan we allemaal ontzettend hard ons best voor doen.”