Onze visie op goed werkgeverschap
Onze visie op goed werkgeverschap
De belangrijkste schakel binnen onze organisatie. Dat zijn de medewerkers! Verspreid over het hele land zetten ruim 3.000 medewerkers zich in om het leven van senioren thuis veiliger en comfortabeler te maken. Wij geloven dat succes begint bij goed werkgeverschap en werkplezier. Dat je kunt werken in een fijne omgeving waarin je je gewaardeerd en ondersteund voelt. Maar wat maakt een omgeving prettig? En wat is er nodig om als medewerker de juiste waardering en ondersteuning te krijgen? Deze maand vertelt Leo Verriet van Home Instead Nijmegen over de kracht van de verscheidenheid binnen het team en legt hij uit waarom groei een persoonlijke benadering niet in de weg hoeft te staan.
Werkomgeving
Hoe omschrijf je jullie team van CAREGivers en Supportteammedewerkers in Nijmegen?
Ons team van CAREGivers en Supportteammedewerkers in Nijmegen bestaat uit een diverse en gepassioneerde groep mensen met een groot hart voor onze klantgroep. De medewerkers brengen verschillende achtergronden, ervaringen en vaardigheden met zich mee, wat resulteert in een rijke mix van talenten. Deze diversiteit stelt ons in staat om aan de diverse behoeften van onze klanten te voldoen en een persoonlijke benadering te bieden. We zijn trots op de verscheidenheid binnen ons team, omdat het bijdraagt aan onze kracht en effectiviteit in het leveren van hoogwaardige ondersteuning thuis.
Hoe zou je de sfeer op de vestiging omschrijving?
De sfeer op onze vestiging is informeel en laagdrempelig. We creëren een omgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Onze medewerkers zijn enthousiast en bereid om een stapje extra te zetten, zowel voor de klanten als voor hun collega's. We stimuleren een cultuur van samenwerking en ondersteuning, waarin iedereen elkaar helpt en bijdraagt aan een positieve werkomgeving.
Werkplezier
Wat is de definitie van werkplezier volgens jullie?
Voor ons is werkplezier het ervaren van voldoening en energie door de bijdrage die je levert aan de klanten en het kunnen doen waar je goed in bent. Het gaat om het gevoel van voldoening en trots dat ontstaat wanneer je merkt dat je het leven van de klant positief beïnvloedt. Werkplezier betekent ook dat je de kans krijgt om je talenten en vaardigheden te benutten, waardoor je een gevoel van voldoening en zelfvertrouwen krijgt in het werk dat je doet. Bij Home Instead streven we ernaar om een omgeving te creëren waarin werkplezier wordt gestimuleerd omdat alleen tevreden en gemotiveerde medewerkers de beste ondersteuning kunnen bieden aan de klant.
Wat maakt jullie vestiging zo leuk om voor te werken?
Wij zijn de grootste vestiging qua klanten en medewerkers in Nederland. Ondanks de schaalgrootte slagen we erin om het gevoel van nabijheid te creëren. Dit doen we door veel contact te hebben met onze medewerkers en door een goed scholingsaanbod en informele activiteiten te organiseren. Een voorbeeld hiervan is de vitaliteitsweek in het voorjaar, waarin we diverse workshops organiseren door en voor onze CAREGivers.
Waarom is het zo belangrijk om de focus niet alleen op de klant maar ook op de medewerker te leggen?
Het is heel belangrijk om zowel de klant als de medewerker centraal te stellen. Een focus op alleen de klant is niet voldoende om succesvol te zijn. Wanneer medewerkers tevreden zijn in hun werk, voelen ze zich gewaardeerd, gemotiveerd en betrokken. Dit heeft directe invloed op de kwaliteit van de dienstverlening die zij aan de klanten thuis leveren.
Verbinding
De kracht van verbinding. Waarom is het zo belangrijk om deze met de CAREGivers en Supportteammedewerkers te maken en te behouden? En hoe doen jullie dat?
De kracht van verbinding met onze CAREGivers en Supportteammedewerkers is heel erg waardevol. Onze medewerkers zijn een vast gezicht voor de klant. Het contact is persoonlijk, wat een unieke één-op-één interactie mogelijk maakt. Maar we realiseren ons ook dat de verbinding met collega's essentieel is voor het delen van ervaringen en het blijven leren. Wij doen dat onder meer door intervisies te organiseren waarin klantcases besproken worden.
Wat is de verbindende rol van het Supportteam voor de CAREGiver?
Het supportteam fungeert als een constant aanspreekpunt voor ondersteuning, advies en een luisterend oor voor CAREGivers. Onze klantcoördinatoren zijn altijd beschikbaar om te sparren, signalen door te geven en de CAREGivers te ondersteunen.
Daarnaast speelt het Supportteam een belangrijke rol bij complexe situaties. Ze coachen de CAREGivers om hen te helpen omgaan met uitdagende omstandigheden. Of het nu gaat om het bieden van emotionele steun, het delen van expertise of het verstrekken van praktische richtlijnen, het Supportteam staat altijd klaar om de CAREGivers te ondersteunen.
Feedback
Hoe zorgen jullie ervoor dat de CAREGivers en Supportteammedewerkers medewerker zich gehoord voelen?
Allereerst hebben we natuurlijk ons medewerkerstevredenheidsonderzoek, dat we jaarlijks laten uitvoeren. We scoren hier de laatste jaren steeds beter op, maar uiteraard nemen wij ieder signaal dat wordt afgegeven serieus. We pakken het direct op en stellen de CAREGiver op de hoogte van de genomen of niet-genomen acties.
Op welke manier creëren jullie een veilige omgeving om feedback te geven?
We creëren allereerst een goede relatie met de CAREGiver, zodat zij het vertrouwen voelen om feedback te geven. We streven naar open communicatie en een cultuur waarin feedback wordt gewaardeerd en gerespecteerd.
Waardering
Hoe laten jullie zien dat de CAREGivers en het Supportteam gewaardeerd worden?
We vinden het belangrijk om onze waardering te tonen aan de CAREGivers en het Supportteam. Daarom geven we de CAREGivers een kadobon op hun verjaardag en organiseren we een zomerfeest voor alle medewerkers. Daarnaast hebben we een budget waarmee we individuele medewerkers kunnen verrassen met een bloemetje of een ander gebaar als blijk van waardering voor hun (bijzondere) prestaties. We weten dat complimenten zo ontzettend belangrijk zijn en ze kosten geen cent.
Opleiding
De trainingen geven het vertrouwen om vanaf de start zelfverzekerd aan de slag te gaan. Waarom is dit zo belangrijk?
Je geeft het al aan in de vraagstelling: er is best wat onzekerheid. Vragen als: ‘Waar kom ik terecht?’ of ‘Wat wordt er van mij gevraagd?’
De trainingen zorgen dat er een basis is van waaruit verder ervaring kan worden opgedaan.
Als organisatie zijn we specialist op het gebied van dementie. Zo bieden we de Alzheimer CARE Trainingen aan. Kunnen jullie uitleggen waarom deze training de juiste handvatten biedt aan de CAREGiver om met vertrouwen aan de slag te gaan bij senioren thuis?
Dementie kan zich op verschillende manieren uiten en het is belangrijk om te erkennen wat voor soort gedrag daaruit voort kan komen. We leren ook waar bepaald gedrag vandaan komt. Dit maakt dat de CAREGiver niet alleen weet hoe om te gaan met een uitdagende situatie maar het helpt ook om het begrip te vergroten. Daarnaast bieden de trainingen handvatten om vanuit een kalme benadering aan de relatie met de klant te werken.
Toekomst
Zijn er nog bepaalde toekomstdromen als het gaat om het vergroten van werkplezier voor de medewerker?
We streven ernaar om onze medewerkers een zo goed mogelijk rooster aan te bieden in relatie tot hun privétijd. Als we er nog beter in slagen om aansluitende roosters te bieden, waardoor er effectief meer uren kunnen worden gemaakt binnen de beschikbare tijd, zou dat een extra bijdrage leveren aan het werkplezier.
Zoek een vestiging in de buurt
Bedoelde U:
- {{ option.city }}, {{ option.municipality }} {{ option.zipcode }}
We hebben helaas nog geen vestiging die actief is in dit gebied.
Bekijk alle vestigingen