De kracht van CAREGiver Fredy
Met een achtergrond als managementassistent bij onze nationale luchtvaartmaatschappij en een farmaceutisch bedrijf besloot Fredy om het roer om te gooien. Na een korte break hakte Fredy de knoop door: ze wil zich meer focussen op een functie waarin zij écht een verschil kan maken voor anderen. “Het was de moeder van mijn toenmalige partner, die opmerkte hoeveel plezier en voldoening ik haal uit het omgaan met haar leeftijdsgenoten. Zij vond dat ik meer met dat talent moest doen. Ik besloot om het een kans te geven en inmiddels werk ik met veel plezier al 2,5 jaar als CAREGiver voor Home Instead Thuisservice Amstelland”, vertelt Fredy.
Een bezoek als CAREGiver hoe gaat dat in zijn werk?
“Dat hangt van een heleboel verschillende factoren en omstandigheden af… Ik kom vooral bij klanten met dementie en dan is het altijd even aftasten hoe de gemoedstoestand op dat moment is. Meestal gaan we eerst rustig zitten en stel ik vragen, die makkelijk te beantwoorden zijn. Als CAREGiver pas ik me aan op het gedrag van de klant, ‘go with the flow’ zeg ik ook wel eens! Als het enigszins kan, ga ik graag met de klant naar buiten. Hetzij wandelen of fietsen, buitenlucht doet eenieder goed. Bij sommige klanten kook ik een maaltijd, soms neem ik de boodschappen mee en somshalen we ze samen. Het voelt goed om samen bezig te zijn en ik merk dat de klant daar zelf ook veel voldoening uithaalt. Door te kijken wat nog wel mogelijk is.”
Wat maakt je werk als CAREGiver zo bijzonder?
“Daar kan ik kort en bondig over zijn; je maakt echt het verschil als CAREGiver, zowel voor de senior als zijn of haar familie”, constateert Fredy. “Op het moment dat er een beroep op onze organisatie wordt gedaan is er vaak acuut hulp nodig. Als je dan als CAREGiver ziet dat je werk direct resultaat heeft, geeft dat een enorm voldaan gevoel!”
Merk je dat je extra gewaardeerd wordt/werd tijdens de coronacrisis? Zo ja, waar merk(te) je dit aan?
“Niet al mijn klanten begrijpen wat de coronacrisis precies behelst. Het geeft onrust wanneer zij uit hun dagelijkse routine worden gehaald. Dat kan ook in kleine dingen zitten, zoals het samen doen van boodschappen. Het gevolg hiervan is dat de klant zich opstandiger kan opstellen. Als CAREGiver is het belangrijk om te improviseren en de klant op het gemak te stellen. Als ik na een bezoek het verloop van het bezoek vermeld op CarenZorgt, krijg ikregelmatig een ‘thumbs up’ van de familie. Ze spreken hun waardering uit over dat het toch weer is gelukt, ondanks de veranderende omstandigheden.”
Hoe zou je de band met de klant omschrijven?
“Stuk voor stuk bijzonder, iedereen is uniek en heeft zijn of haar eigen verhaal. Over het algemeen zijn het mensen die al op leeftijd zijn en veel hebben meegemaakt. Ondanks dat de situatie niet altijd makkelijk is, hebben tot nu toe alle klanten mij toegelaten in hun leven.
De stap om tot dat vertrouwen te komen is soms niet eenvoudig. Juist wanneer het dan toch gelukt is, merk ik dat een hele mooie en hechte band ontstaat.”
Met welk gevoel ga jij iedere dag naar je werk?
“Met ontzettend veel plezier! Onlangs was ik voor drie weken op vakantie, bij terugkomst had ik er echt weer zin in en was ik ontzettend benieuwd hoe het met de klanten zou gaan. Ik heb nooit het gevoel dat ik naar mijn werk ‘moet’. Ik zie het eigenlijk ook helemaal niet als een baan. Ik heb een klant waar ik wekelijks hele grote fietstochten mee maak, wie kan er nou zeggen dat dat onderdeel is van zijn of haar baan?”
Hoe kun je als CAREGiver écht het verschil maken?
“Om mij heen zie ik dat een CAREGiver altijd het verschil maakt, hoe klein ook. Zelf heb ik een klant gehad die de hele dag alleen thuis zat, vaak op bed lag en geen enkel sociaal contact meer had. Om haar wereld groter te maken en de eenzaamheid te doorbreken, wilde de familie haar graag kennis laten maken met de dagbesteding.
De familie lukte het niet en de casemanager dementie kwam ook niet verder. Pas nadat ik haar vertrouwen had gewonnen, zijn we daar samen een kopje koffie gaan drinken. Puur om te kijken hoe ze het zou vinden. Eenmaal op haar gemak, zijn we langzaam gestart bij de dagbesteding. Het begon met een middag en uiteindelijk ging ze er twee dagen per week met volle tevredenheid naar toe. Natuurlijk bleef mijn ondersteuning, maar dit vind ik een mooi voorbeeld van hoe je als CAREGiver ook op andere gebieden écht een verschil kunnen maken.”
Wanneer voel je je het meest gewaardeerd in je werk?
“Als ik bij een klant geweest ben en het bezoek is naar ieders tevredenheid verlopen. Regelmatig hoor ik later van familie dat de klant vrolijker was na mijn bezoek. Ik heb ooit een kaart gekregen van een zoon en dochter die zo onder de indruk waren van de respectvolle manier hoe ik met hun moeder omging, dat ze er zelf veel inspiratie uithaalden.”
Wil je een herinnering delen die je koestert als CAREGiver?
“Een verdrietige gebeurtenis kan tegelijkertijd ook een hele mooie herinnering zijn. Een klant, waar ik twee jaar lang vier a vijf keer per week kwam, had veel verzorging nodig. De eerste bezoeken waren niet altijd even makkelijk, maar langzamerhand werd ik geaccepteerd. Wat zeker meewerkte was dat meneer een ontzettend liefdevol en warm gezin had, zij gaven mij alle vertrouwen. Ik heb zoveel leuke momenten met hem nog mogen beleven en als ik dan een glimlach kreeg, was mijn hele dag weer goed.”
“Helaas is meneer in april overleden en vanwege de regels omtrent Corona mochten er weinig mensen komen op de begrafenis. Uiteindelijk was de wens van de familie om het heel besloten te houden, alleen het gezin, (schoon)zus, zwager en ik.
Dat vond ik zo bijzonder. Je beseft zelf niet dat je blijkbaar toch een hele grote rol hebt gespeeld in de periode dat je er gewerkt hebt.”
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice?
“Ik leer elke dag nog bij! Het belangrijkste voor mij persoonlijk is dat je met een kleine bijdrage en een passende aanpak een enorm effect kan bewerkstelligen, dat verbaast me iedere keer weer. Daarbij ben ik ook anders naar de maatschappij gaan kijken: ‘Wat is belangrijk in het leven, waar draait het om?’ We weten allemaal dat gezondheid ons belangrijkste goed is. En toch vergeten we dat vaak, sinds ik hier werk, realiseer ik mij dat elke dag weer.”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
Absoluut, wij hebben een ontzettende leuke jonge organisatie. Voordat je begint, krijg je een goede basistraining en daaropvolgend ook andere trainingen. Er zijn korte lijnen en er worden meerdere malen per jaar bijeenkomsten georganiseerd (de zogenoemde Home Instead Café’s) met een bepaald thema. Het is niet alleen gezellig, maar ook heel leerzaam.
Primair is het natuurlijk belangrijk dat je werk doet dat je leuk vindt. Doordat je alleen werkt heb je niet het idee dat je veel contact hebt met collega’s, maar niets is minder waar. Vaak sta je ingedeeld met meerder collega’s bij een klant (je draait dus allemaal je eigen dienst, alleen soms zijn er zoveel uren nodig dat meerdere collega’s ingeschakeld worden) en onderhoud je leuke contacten met je collega’s. Daarnaast hebben wij onze jaarlijkse kerstborrel en zomer barbecue, waar je iedereen weer kunt zien en spreken. Op deze bijeenkomsten wordt altijd weer de waardering voor ons uitgesproken door het Management Team. We weten dat er waardering is, maar het is ook leuk om het te horen.
Benieuwd naar de kracht van onze andere CAREGivers?
CAREGiver Riny, CAREGiver Charlotte en CAREGiver Edith delen graag hun verhaal!