De kracht van CAREGiver Elly
Met een achtergrond als ZZP’er in de zorg startte Elly begin 2019 zelf als CAREGiver voor Home Instead Thuisservice Enschede.
Een schot in de roos! “Bij Home Instead krijg ik de tijd en de ruimte om écht in te kunnen spelen op de wensen van de klant!” CAREGiver Elly neemt je graag mee en vertelt o.a. waarom de match tussen klant en CAREGiver zo waardevol is en… wat haar onlangs echt een kick gaf!
“Als ZZP’er in de zorg wilde ik af van de 20 minuten bezoeken. Een CAREGiver van Home Instead Thuisservice DLZ adviseerde mij om ook eens contact op te nemen met Home Instead.”
Bezoeken duren minimaal een uur
“Ze vertelde me dat dat de bezoeken van Home Instead altijd minimaal een uur duren en dat je er op deze manier echt voor de klant kunt zijn. Dit sprak mij direct aan! Ik solliciteerde en in februari 2019 ging ik zelf aan de slag als CAREGiver.”
De persoonlijke verzorging als verwenmoment
“Inmiddels heb ik al zoveel mooie dingen mogen meemaken. De dagen zijn altijd anders, afhankelijk van de wensen van de klant. Zo is er een mevrouw die ik vier keer per week bezoek. Wanneer ik ’s morgens arriveer, help ik haar altijd met het douchen of in bad gaan. We hebben daarna de tijd om haar haren mooi te maken en ik smeer een crèmepje op haar gezicht. Het is voor haar een echt verwenmoment! Mevrouw wil graag dat dit ritueel ieder bezoek opnieuw wordt uitgevoerd. Het prettige vind ik, dat ik dat haar ook kan bieden. Vanuit mijn achtergrond in de reguliere thuiszorg weet ik dat dit helaas niet vanzelfsprekend is.”
“Na de persoonlijke verzorging gaan we vaak een stukje wandelen. Twee keer per week verzorg ik de maaltijd. Ik vind het daarbij belangrijk om mevrouw zoveel mogelijk te betrekken. Vanwege dementie is niet alles meer mogelijk. Door in oplossingen te denken en uit te gaan van wat iemand nog wel kan, lukt het ons toch om samen dingen voor elkaar te krijgen. Mevrouw is bijvoorbeeld goed in tellen. Samen tellen we de aardappels zodat er genoeg is voor haar, haar man en voor mij. Hetzelfde doen we met de groenten. Dan overleggen we samen of het genoeg zal zijn, haar man krijgt altijd iets extra’s!” lacht Elly.
“Samen ruimen we alles na het eten ook weer netjes op. Wanneer ik de vaatwasser inruim is mevrouw druk met het poetsen van het aanrecht. Soms doet ze dat wel drie keer en dat geeft niet. Ik vind het juist belangrijk dat ze zichzelf kan zijn en dat ze kan doen wat in haar opkomt.”
Handdoeken opvouwen in een driehoek
“Mevrouw doet een dutje en dan gaan we samen nog even naar buiten of vouwen we met elkaar de was op. We doen zoveel mogelijk samen. Ik houd hierbij altijd rekening met wat de klant kan en ik laat haar ook zoveel mogelijk zelf haar gang gaan. Mevrouw vouwt bijvoorbeeld de handdoeken ook weleens op in een driehoek. Dat is misschien niet hoe ik het zelf zou doen, maar dan denk ik: ‘Ach wat maakt het ook eigenlijk uit.”
De juiste match tussen klant en CAREGiver
“Binnen Home Instead wordt altijd gekeken naar de juiste match tussen klant en CAREGiver. Natuurlijk heb je met iedereen een andere band en raakt de ene klant je meer dan de ander, maar met iedere klant heb ik een klik!
Van drie uur per week naar twintig uur per week
“Een goede match betekent voor mij dat ik met plezier naar de klant toe ga en dat ik voel dat de klant blij is om me te zien. Zo bezoek ik een mevrouw met dementie. Haar man wilde eigenlijk geen hulp voor zijn vrouw. Uiteindelijk ging hij akkoord met één keer per week, 3 uur ondersteuning. Inmiddels kom ik daar twintig uur per week en dat geeft me echt een kick! Meneer heeft nu zelf ook weer de tijd om rustig boodschappen te gaan doen of op bezoek te gaan bij vrienden of familie. Natuurlijk is het aan het begin altijd even zoeken naar de juiste ritme. Meneer doet enorm zijn best om voor zijn vrouw te zorgen. Als CAREGiver vind ik het belangrijk om meneer ook te helpen bij de zorg voor zijn vrouw. Ik laat hem bijvoorbeeld, op een ondersteunende wijze, zien hoe hij zijn vrouw de juiste verzorging kan geven.”
“Elly komt zo, Elly komt zo, Elly komt zo!”
“De klik is er nu echt met allebei! Een keer kwam ik ‘s morgens aan en hoorde ik ze van buiten al samen zingen ‘Elly komt zo, Elly komt zo, Elly komt zo…’. Dan heb ik echt zin om te beginnen!”
Voor ieder bezoek heb ik voldoende tijd. Ook wanneer ik bijvoorbeeld enkel een uur kom voor persoonlijke verzorging kunnen we dit moment bijzonder maken door activiteiten met elkaar te combineren. Samen zingen wanneer de klant onder de douche staat bijvoorbeeld!
Muziek, zang en dans bij dementie
“De combinatie van muziek, zang, dans en dementie is ook iets wat ik altijd zal blijven koesteren. Iedere keer weer verbaas ik me over de uitwerking hiervan! Samen beleven we hele vrolijke en waardevolle momenten. Een leuke bijkomstigheid is dat ik mezelf ook helemaal kan laten gaan tijdens het zingen en dat de klant het nog prachtig vindt ook, geweldig toch! Nog nooit eerder zong ik zoveel!”
Creativiteit tijdens de coronacrisis
“Tijdens de coronacrisis neem ik wel een stapje terug. Ik ben heel voorzichtig en doe er alles aan om te voorkomen dat ik iemand kan besmetten. We zingen nu bijvoorbeeld minder en luisteren vaker naar muziek, trommelen op de tafel en klappen in de handen. Wanneer ik twijfel of de familie het nog wel prettig vindt wanneer ik kom in verband met Corona, geef ik dit aan bij Marleen van het Supportteam. Marleen neemt dan contact op met de familie. Tot nu toe heb ik mijn bezoeken gelukkig altijd kunnen voortzetten.”
Hoge betrokkenheid
“Het mooie aan Home Instead vind ik de betrokkenheid die er is. Wanneer ik ergens mee zit, kan ik altijd bij het Supportteam terecht. Ik heb ook altijd het gevoel dat ik serieus word genomen. Als ZZP’er kreeg ik nooit feedback en dat contact miste ik best wel. Cursussen moest ik in het verleden allemaal zelf regelen maar nu bij Home Instead krijg ik ze!”
Benieuwd naar de kracht van onze andere CAREGivers?
CAREGiver Riny, CAREGiver Charlotte en CAREGiver Edith delen graag hun verhaal!