CAREGiver Corina

De kracht van de CAREGiver Corina

Terug naar overzicht

Corina werkt sinds 2019 als CAREGiver bij Home Instead Thuisservice Haaglanden. Het is een enerverende baan, vertelt ze. “Het grootste deel van mijn klanten bestaat uit senioren met dementie. Het omgaan met mensen die een vorm van dementie hebben, was voor mij al bekend, omdat ik jarenlang in een verzorgingshuis voor ouderen met dementie heb gewerkt. Bij iedereen uit de ziekte zich op een andere manier. Dat maakt mijn werk als CAREGiver uitdagend en afwisselend. En dankbaar, want de klanten zijn altijd blij me te zien.” Wij vroegenaan Corina wat haar werk inhoudt en bijzonder maakt.


Vertrouwen winnen

Een vertrouwensband opbouwen met senioren met dementie is belangrijk, vertelt Corina. “Dankzij mijn ervaring weet ik dat senioren het prettig vinden dat ze het gevoel krijgen zelf nog de regie te hebben. Ik probeer iedere klant dat gevoel te geven. Afhankelijk zijn van een ‘vreemde’ die begeleiding en ondersteuning biedt is lastig. Doordat ik iedereen in zijn of haar waarde laat, win ik het vertrouwen. Soms gaat dat snel, bij andere klanten duurt dat wat langer. Ik kijk ook altijd naar de dingen die de senior nog wel kan doen, dat geeft hen ook zelfvertrouwen. Bij ieder bezoek schat ik eerst in hoe iemand zich die dag voelt. Ik neem de tijd en rust, dat straal ik ook uit naar mijn klanten. Iedere klant is anders en heeft eigen behoeften. Naarmate ik de senior leer kennen, weet ik steeds beter hoe ik die stap extra kan zetten en hoe ik elke klant een goed gevoel geef.”

Verhalen van vroeger

Voor senioren met dementie is het verleden vaak de huidige werkelijkheid. Het lukt beter om je in te leven in de wereld van iemand met de ziekte als je iets weet van hoe het leven er vóór de dementie uitzag. Corina ziet dit dagelijks als CAREGiver: “Gesprekken worden gemakkelijker als je weet wat mensen vroeger deden en leuk vonden. Dat geldt ook voor de activiteiten die ik met de klant onderneem. Als ik weet waar iemand in het verleden plezier aan beleefde, probeer ik daarop in te springen. Dat varieert bijvoorbeeld van het spelen van spelletjes, tot een bezoek aan het lokale winkelcentrum of het luisteren naar muziek. Soms is het delen van verhalen al genoeg, soms wil iemand samen foto’s bekijken of naar een vertrouwde plek in de omgeving. In veel gevallen weet de klant niet meer wat er gisteren is gebeurd, maar vertellen ze de verhalen over vroeger nog heel gedetailleerd en levendig.”

Persoonlijk betrokken

In dit werk raak je al snel persoonlijk bij klanten betrokken. Hoewel er altijd een professionele afstand blijft, is de CAREGiver een vertrouwd gezicht en iemand die de klant in vertrouwen neemt. “De liefde die je terugkrijgt van klanten maakt het werk heel bijzonder”, vertelt Corina. “Ik maak van kleine dingen iets speciaals. Zo wordt boodschappen doen een uitje, of samen met de klant een ijsje eten. Als iemand moeite heeft met (op tijd) eten haal ik iets lekkers wat ze vroeger graag aten. Dan kleed ik de tafel mooi aan en maak ik er echt een moment van. Het zijn deze kleine dingen waarmee je een groot verschil maakt.”

Afscheid nemen van een klant hoort er helaas ook bij. Niet alleen als een klant overlijdt, soms is de situatie thuis niet meer mogelijk. Corina vertelt over een bijzonder moment: “Ik had een meneer als klant waar ik elke week een dag 7 uur lang op bezoek kwam. Zijn vrouw nam dan even de tijd voor haarzelf. Hij had een boek gemaakt vol herinneringen en dat namen we iedere keer opnieuw samen door. Uiteindelijk moest hij naar een verzorgingshuis en het afscheid nemen was moeilijk. Dat laat weer zien hoe persoonlijk je betrokken raakt bij klanten en om iemand geeft. Bij supportteam van Home Instead kan ik dan mijn verhaal kwijt.”

Één op één aandacht

Corina werkte bij haar vorige baan in een heel andere setting. In de functie van CAREGiver is er alle ruimte om één op één aandacht te geven aan de klant. Wij vroegen haar om te vertellen hoe ze haar werk in deze functie bij Home Instead ervaart: “In deze functie heb ik geleerd om nog meer geduld te hebben met mensen. Je leert het meeste in de praktijk door ervaring op te doen. Ervaringen wisselen we ook als collega’s onderling uit. Iedereen met een zorghart die beschikt over verantwoordelijkheidsgevoel zou ik aanraden om als CAREGiver aan de slag te gaan. Het is een prachtige functie waarin je veel voor senioren kunt betekenen en Home Instead ervaar ik als een goede werkgever met hart voor haar medewerkers.”

Benieuwd naar de kracht van onze andere CAREGivers?

CAREGiver Riny, CAREGiver Charlotte en CAREGiver Edith delen graag hun verhaal!