De wensen van de senior en mantelzorgers staan bij ons centraal!
Wist je dat Home Instead Thuisservice 44 vestigingen heeft met ruim 2.300 CAREGivers? Iedere vestiging met een eigen achtergrond en verhaal. Deze maand vertellen onze collega-franchiseondernemers Stephan en Anne Marie van Bussel van Home Instead Thuisservice Brabant Zuid-Oost over de start van de vestiging. We staan stil bij de drijfkracht als team, de winst van de CZ Verwenzorgprijs en bij het belang van de juiste sfeer. Benieuwd naar hun verhaal? Ze vertellen het je graag!
Met welke gedachten zijn jullie Home Instead Braband Zuid-Oost gestart?
“Bij onze (schoon)vader hebben we in het verleden ervaren welke impact het heeft als een senior het thuis verruilt voor een verpleegtehuis. Van zijn vertrouwde plek ging hij naar een andere omgeving met onbekenden. Ondanks dat onze (schoon)vader in de eigen woonplaats kon blijven, voelde hij zich ontheemd en alleen.
Doordat wij destijds vaste mensen vonden om hem aandacht te geven en leuke activiteiten te ondernemen, had hij opeens ‘nieuwe vrienden’. Zij zorgden voor waardevolle geluksmomenten op de dagen dat wij als kinderen er niet konden zijn.
Toen dachten we; “Hadden we dat maar veel eerder gedaan!”.
Daarom vinden wij het ook zo fijn dat we nu met de dienstverlening van Home Instead Brabant Zuid-Oost het mogelijk maken dat andere senioren, langer dan mijn vader, fijn thuis kunnen blijven wonen. Home Instead werkt op een soortgelijke manier; vooral gericht op het welzijn van de senior. Met vaste gezichten en een match tussen CAREGiver en senior.”
Wat is jullie drijfkracht?
“Samen met het team bieden we niet zo zeer de senior een dienst. Het is veel meer dan dat. We bouwen een vertrouwensband op en bieden een moment van geluk in het leven van de klant. De persoonlijke aandacht en de relatie tussen CAREGiver en senior is bij ons het hart van onze dienstverlening. Pas dan wordt nabijheid en zelfs een vriendschappelijke relatie een natuurlijk gegeven waardoor de beste ondersteuning mogelijk wordt. Door bezuinigingen in de traditionele thuiszorg is dit vaak onmogelijk. Aan de motivatie van een zorgmedewerker ligt het vaak niet. Het is de tijd en de ruimte die in veel situaties ontbreekt om de juiste match te maken en voldoende aandacht te kunnen geven. Bij Home Instead doen we dit anders. We werken naar goede zorg voor senioren thuis en doen hier iedere dag ons uiterste best voor. Op deze manier maken we met elkaar het verschil in de wereld van ouderenzorg.”
Hoe maken jullie het verschil in de wereld van ouderenzorg?
“Binnen de ouderenzorg wordt vaak gekeken vanuit de zorginvalshoek. Professionals stellen vast wat de senior nodig heeft. Wij gaan voor aanvang van de dienstverlening in gesprek met de senior en de mantelzorgers en vragen wat ZIJ aan ondersteuning nodig of wenselijk vinden.”
“Als Home Instead sluiten we aan bij de behoeften van senioren. Zo lang mogelijk, zelfstandig en gezond in de vertrouwde omgeving blijven wonen en leven. Het accent ligt hierbij op het bevorderen van welzijn en het verhogen van de kwaliteit van leven.”
Het typische van Brabant Zuid-Oost, zie je dat ook terug in de vestiging? De werkwijze of de sfeer intern?
“Brabant staat natuurlijk bekend om zijn gastvrijheid, gemoedelijkheid en gezelligheid. Onze kantoorlocatie zit midden in de winkelstraat van Someren (tussen de Blokker en kleding- en horecazaken). We hebben daarom in een ruimte ook een soort huiskamer gecreëerd met zetels rondom een sfeerhaard. Het is een zoete inval voor CAREGivers, eventueel met klanten. Er wordt altijd tijd gemaakt voor een bakje koffie en ook de koekjes zijn aanwezig.”
Hoe ervaar jullie het om ondernemers te zijn?
“We hebben er niet heel bewust voor gekozen om ondernemers te zijn. Dat is alleen iets dat erbij komt, als je ervoor kiest om een Home Instead vestiging op te starten.
Onze drive is vooral om zoveel mogelijk senioren te ondersteunen op de bijzondere en eigen, innovatieve manier die de Home Instead dienstverlening kenmerkt.
Wij vinden het daarom fijn dat Home Instead Nederland de hoofdlijnen uitzet, zo kunnen wij ons vooral concentreren op de dienstverlening aan de klanten en het coachen van de medewerkers.”
Is er een bijzondere anekdote of gebeurtenis die jullie willen delen over of vanuit Home Instead Brabant Zuid-Oost?
“We hebben dit jaar de CZ Verwenzorgprijs gewonnen. Met het bedrag wilden we een Verwenzorgmiddag organiseren voor onze klanten mét hun mantelzorger. Een middag met als thema “Het hoofd koel houden” waarbij men verhalen en ervaringen kan delen, met een hapje en een drankje.
“Deze Verwenzorgmiddag was gepland voor 3 december en hiervoor waren de klanten en mantelzorgers ook al uitgenodigd. Gezien de Coronamaatregelen van dat moment was een bijeenkomst met een grotere groep niet uitvoerbaar. De komende periode mag men opnieuw een beperkt aantal gasten thuis ontvangen. Waardoor veel activiteiten niet door kunnen gaan en met als gevolg dat veel senioren wéér alleen thuisblijven.”
“We hebben dit dus helaas moeten annuleren maar we waren vastberaden dat we iets anders moesten verzinnen op korte termijn als “Verwenzorg”. En dat is gelukt! In het weekend van 5 december hebben we iets speciaals georganiseerd om zo samen toch nieuwe herinneringen te maken.”
“We vroegen de CAREGivers om voor ‘Sinterklaas’ te spelen. Gewapend met de ‘zak van Sinterklaas’ en een gedicht gingen ze op pad. In elke zak zit uiteraard wat lekkers en er is ook aan een fijn zeepje en handlotion gedacht.”
“Handen wassen is altijd belangrijk, zeker in deze tijd. Maar nu hebben we deze activiteit extra bijzonder gemaakt. De verwenzorg kreeg nu vorm via een verrassing, lekkers, extra persoonlijke aandacht en extra verzorging van de handen inclusief handmassage!”
“Onder het genot van gevulde speculaas gingen veel CAREGivers met de klant in gesprek; hoe ze vroeger thuis altijd Sinterklaas vierden, met de kinderen, of toen ze zelf nog klein waren. Met sommige klanten werden ook Sinterklaasliedjes gezongen.”
“De klanten vonden het fantastisch en voelden zich echt verwend. En ook voor onze CAREGivers leverde dit een bijzonder en mooi moment met de klant op!"
Kortom, op creatieve wijze hebben we er samen toch een geslaagde dag van gemaakt!”
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.