Kracht van CARGiver Thea
3000 CAREGivers gaven het afgelopen jaar liefdevolle ondersteuning thuis in 44 regio’s aan 6200 senioren. CAREGivers die met kennis en kunde vanuit hun hart hét verschil weten te maken voor senioren thuis. Dankzij hun inzet wordt het leven thuis veiliger, comfortabeler en prettiger. Benieuwd naar de verhalen achter deze statistieken? Vandaag vertelt CAREGiver Thea van Home Instead Thuisservice Meierij Den Bosch over de toegevoegde waarde van leefplezier. Legt ze uit hoe zij het vertrouwen wist te winnen van een mevrouw die weerstand had tegen de ondersteuning. En ze deelt hoe zij van een lunch een onvergetelijk moment wist te maken.
Thea, wat leuk dat je jouw verhaal met ons wilt delen. Kun je iets vertellen over je achtergrond en hoe je bij Home Instead terecht bent gekomen?
“Ruim een jaar geleden werkte ik in een landwinkel. Een baan die fysiek best zwaar was. Ik voelde dat het tijd werd om iets anders te gaan doen. De gouden tip kreeg ik van een vriendin. ‘Thea, CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, is dat niet iets voor jou?’ Voor mijn baan in de landwinkel ben ik altijd in de zorg actief geweest. In de wijkverpleging als wijkziekenverzorgende en later op de couveuseafdeling. De zorg past bij me. In februari 2022 was het zo ver; mijn eerste dag als CAREGiver!”
“Met mijn achtergrond als wijkziekenverzorgende had ik wel een verwachting van hoe het werk als CAREGiver zou zijn. Overeenkomsten zijn er zeker. Het grootste verschil voor mij is dat ik me nu volledig op de senior kan focussen. Waar ik vroeger een intakegesprek zelf deed, wordt dit nu opgepakt door de klantcoördinator. Het uitgangspunt is ook anders. Mijn werk is mensgericht en niet enkel taakgericht. Dat maakt mijn werk extra waardevol, omdat er meer ruimte is om écht een verschil te maken in het leven van de senior.”
De meerwaarde van leefplezier
“De focus ligt op het leefplezier. Samen koffiedrinken, een spelletje doen, foto’s bekijken of er even op uit. Activiteiten die eenvoudig klinken, maar waarvan de uitwerking veel groter is. Het gaat niet puur om het kopje koffie. Het is een moment van gezien en gehoord worden. Het biedt de CAREGiver de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier te polsen hoe het met de senior gaat. De meerwaarde van het ondernemen van een activiteit kan zo groot zijn. Zo ging ik onlangs met een mevrouw van 97 naar het winkelcentrum met de rolstoel. Even er tussenuit, het gevoel dat je leeft. Mevrouw kwam een bekende tegen en kon even een praatje maken. Het is zo mooi om te zien wat dat met mevrouw doet. Thuis is het stil en ziet ze bijna niemand meer. Als mevrouw dan merkt dat ze buiten de deur nog herkend wordt, is ze direct opgewekt. Het gevoel van er nog bij horen.”
“Ik probeer me altijd in te denken hoe ik zelf later oud zou willen worden. Stel er zou alleen iemand langskomen voor de hoognodige taken zonder ruimte voor een praatje. Zonder rekening te houden met mijn wensen. Dat zou me heel ongelukkig maken. Hoe oud je ook bent, je wilt geprikkeld worden, een uitdaging hebben. Met de komst van een CAREGiver wordt dat wel geboden. Zo kijk ik samen met de senior altijd naar wat er nog wel mogelijk is en waar de senior zelf behoefte aan heeft.”
Van weerstand naar een waardevolle vertrouwensband
“Samen bouwen we een vertrouwensband op. Iets dat niet altijd vanzelfsprekend is.
Zo kom ik ook bij een dame thuis. Mevrouw is altijd zakenvrouw geweest. Ze is op veel gebieden erg ontwikkeld. Vanwege dementie verdwijnt haar kortetermijngeheugen snel. Mevrouw is alleen, heeft geen partner of kinderen waardoor ze erg op zichzelf is. Mevrouw kreeg wel medische ondersteuning van een reguliere thuiszorgorganisatie. Via de Casemanager werd Home Instead ingeschakeld om mevrouw extra ondersteuning te geven in en om het huis.”
“Daar stond ik dan. Voor de deur van een statig huis. Naar binnen mocht ik niet. Mevrouw had geen tijd of andere afspraken. Dit bleek niet het geval te zijn maar in het hoofd van mevrouw was het wel zo. De senior behoudt de eigen regie. Wil mevrouw de deur niet opendoen dan ga ik dat niet forceren. “Geen probleem, ik kom later terug. Ik wil u graag leren kennen. Zodat u weet wie ik ben als u mij nodig heeft.”
“De derde keer liet mevrouw me binnen. Puur uit beleefdheid. Er is een band ontstaan. Inmiddels kom ik nu 5 maanden bij mevrouw. Wanneer ik nu kom doet mevrouw de deur open, schenkt iets te drinken in en kent mijn naam. De behoefte voor mevrouw naar een luisterend oor en een helpende hand blijkt groot. De toegevoegde waarde nog vele malen groter. Ik ben er als mevrouw mij nodig heeft. De ondersteuning zit juist in de kleine dagelijkse dingen. Dingen die voor een ander vanzelfsprekend zijn kunnen voor een senior, met name met dementie, een uitdaging zijn. Zeker wanneer de sociale kring zeer klein is. Zo was mevrouw onlangs erg overstuur. Er lag een brief van het gerecht op de deurmat. ‘Heel de dag spookt het door mijn hoofd, ik kan er niet van slapen,’ zei mevrouw. Door de brief samen met haar door te nemen en rustig aan haar uit te leggen wat er in de brief staat wordt mevrouw rustig.”
De kracht van meegaan in de belevingswereld van de senior
“Bij dementie kan er in de beleving van de senior heel veel gebeuren, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Zo heeft mevrouw altijd veel boodschappen in huis, wanneer haar neef uit Duitsland komt eten. Ze gaat met de auto weg en ’s avonds heeft ze etentjes. De realiteit is dat de auto niet meer wordt gebruikt en dat mevrouw ’s avonds niet meer de deur uitgaat.”
“Haar dementie kan ik niet wegnemen, maar wat ik wel kan doen is meegaan in haar belevingswereld en mevrouw in haar waarde laten. Een tijdje geleden besloot ik mevrouw te verrassen met een lunch. Een luxe vissalade! Samen dekten we de tafel en ik diende de salade netjes op. Even waanden we ons denkbeeldig in een restaurant. Mevrouw vond het helemaal geweldig. Het bracht haar terug naar haar leven van vroeger. Het zijn de kleine dingen die groots kunnen zijn in de uitwerking.”
Het durven tonen van kwetsbaarheden
“Onze vertrouwensband is gegroeid. Mevrouw heeft onlangs haar hele huis laten zien. Mevrouw is een verzamelaar waar zij zich voor schaamt. Het was voor haar een grote stap om mij de andere kamers te laten zien. ‘Mijn hoofd zit zo vol door alle spullen’ zei mevrouw onlangs. Wat ik kan doen is denken in oplossingen en kijken wat ik voor mevrouw kan betekenen. Hiervoor heb ik de hulp ingeroepen van de klantcoördinator. Samen met mevrouw orden ik nu kleine stukjes om het huis leefbaarder en veiliger te maken.”
Het verleden terughalen naar het heden
“Doordat mevrouw de spullen in haar handen heeft haalt dit vaak herinneringen op. Onlangs hebben we mooie kledingstukken uit haar verzameling gehaald en weer netjes opgehangen om te dragen. Naast dat het praktisch is om spullen te ordenen heeft het ook een andere meerwaarde. Haar verleden ligt letterlijk niet langer in een hoekje op de grond. Het doet mevrouw zichtbaar goed om samen steeds een stapje verder te komen.”
“Ondanks dat mevrouw een verzamelaar is, heeft ze door verdrietige omstandigheden bijna geen enkele foto meer uit het verleden. Samen zoeken we nu foto’s op internet uit haar verleden. Zo zochten we samen de huizen op waar zij vroeger in gewoond heeft via Google Maps. Samen halen we zo herinneringen op, wat met name bij dementie enorm waardevol is.”
De juiste match
“Het Supportteam op kantoor doet altijd haar uiterste best om de juiste match tussen senior en CAREGiver te maken. Zelf ervaar ik dit ook zo. De klik hoeft er niet direct te zijn. Ik geef niet meteen op en probeer het altijd een kans te geven. In het afgelopen jaar heb ik één keer gehad dat ik me niet prettig voelde bij een mevrouw. Dit heb ik aangekaart bij het Supportteam. Zij hadden alle begrip voor de situatie en hebben een andere match voor mevrouw gevonden.”
Als CAREGiver ben je een professional
“Binnen Home Instead heb ik de basistraining voor CAREGivers gevolgd. Een training waar ik veel van heb geleerd. Als CAREGiver neem je even de ondersteuning van de mantelzorger over. Toch voel je dat je net als een mantelzorger makkelijk over je grenzen heen kunt gaan. Als CAREGiver ben je een professional. Alles uit handen nemen is niet altijd mogelijk, denken in mogelijkheden gelukkig wel.
“Dankzij de basistraining ben ik ook met enkele collega-CAREGivers in contact gekomen. Dat is leuk! Het meeste contact heb ik met de klantcoördinator. Het is fijn om te weten dat er altijd iemand achter je staat voor hulp en advies wanneer dat nodig is. De houding van het Supportteam is ook altijd positief. Ze geven mij het gevoel dat ik goed bezig ben. Regelmatig ontvang ik een bedankje of een mooi compliment. Dat doet een mens goed!”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Jazeker, dat heb ik al regelmatig gedaan!” Vertelt Thea enthousiast. “Tot nu toe nog zonder resultaat maar dat kan nog komen. Ik ben zelf ook kritisch op wie ik geschikt zou vinden als CAREGiver. Zo heb ik een bekende die zingt voor senioren met dementie. Het werk als CAREGiver zou daar bijvoorbeeld goed op kunnen aansluiten. Wie weet in de toekomst!”