CAREGiver Sylvia Vlieger-Pool bij Home Instead Zwolle
“Belangrijkste focus is tijd en aandacht voor de klant”
Als CAREGiver heb je oog voor detail. Weet je dat kleine, alledaagse dingen een groot gevoel van geluk bij je klant oproepen. Samen een ijsje eten, muziek luisteren, boodschappen doen. Of gewoon: een luisterend oor. Sylvia is CAREGiver bij Home Instead Zwolle. Ze ervaart dagelijks hoe belangrijk het is, dat iemand de regie zoveel mogelijk in eigen hand kan houden. “Vanuit gelijkwaardigheid en zonder betutteling de zorg te geven die nodig is.”
“Home Instead biedt niet medische thuiszorg. Dat kan variëren van het klaarmaken van ontbijt, tot het helpen met douchen en aankleden en boodschappen doen. Van een paar uur per dag tot 24-uurs zorg. Belangrijkste focus in mijn werk is tijd en aandacht voor de klant. Op een gelijkwaardige manier. Ik ben ook mantelzorger voor mijn moeder en weet hoe gevoelig het ligt, als een ander voor je beslist en je het eigenlijk zo graag zelf wilt doen.”
Hoe ben je bij Home Instead terecht gekomen?
“Na 20 jaar met veel plezier bij Blokker te hebben gewerkt, werd de winkel gesloten. Via mijn contactpersoon bij het UWV hoorde ik dat Home Instead op zoek was naar nieuwe CAREGivers. Zij vond dit perfect bij me passen. Dat klopt. Ik word zo blij van dit werk, dat niet als werk voelt. Roep nog weleens: ‘dit had ik veel eerder moeten gaan doen’. Ik blijf bij Home Instead tot aan mijn pensioen. En het is de zorg, die ik ook graag zou willen als ik hulp nodig heb.”
Wat maakt jou geschikt als CAREGiver?
“Ik ben sociaal, meelevend, geduldig en open. Daarnaast flexibel. Dat is ook hoe Home Instead is. Een sociale organisatie die werkt vanuit het hart en dat spreekt me enorm aan. Na een aanvraag wordt er binnen 24 uur zorg geregeld. En zorgvuldig bekeken of er een goede match tussen de CAREGiver en klant is. Ik werk gemiddeld 3 dagen per week, maar ik val ook regelmatig in. Als het nodig is ben ik beschikbaar voor 24-uurs diensten. De flexibiliteit van beide kanten is prettig en alles gaat in goed overleg met het supportteam.”
Waarom past dit werk zo goed bij je?
“Ik zorg graag voor een ander. Door er te zijn, kan de klant bijvoorbeeld langer thuis blijven wonen en dat probeer ik zo aangenaam mogelijk te maken. Ik kan mijn werk zonder stress doen, er is alle ruimte en tijd voor de klant. Als ik een eerste keer bij iemand kom, voel ik vaak de opluchting. Ook bij de mantelzorger die ontlast wordt en bijvoorbeeld een paar uurtjes iets voor zichzelf kan doen. Ik pas me ook snel aan. Alles gaat zo vanzelfsprekend en al heel snel ontstaat er een close band. Ze zijn blij als ik kom en zitten vaak al op me te wachten.”
CAREGivers kunnen tal van cursussen volgen. Welke heb jij gedaan?
“Het is belangrijk om me te blijven ontwikkelen. Ik heb verschillende cursussen via Home Instead gevolgd. Onder meer de basiscursus CAREGiver, Alzheimer Care trainingsprogramma 1 en 2, BHV en persoonlijke verzorging. Binnenkort staat palliatieve zorg op het programma. De extra kennis is fijn en meteen toepasbaar in mijn werk.”
Uitdagingen in je werk?
“Die zijn er altijd, maar ik probeer in overleg met de klant de best passende oplossing te vinden. Stel iemand wil liever niet eten, omdat hij moeite heeft met slikken. Door met elkaar te praten weet ik wat hij heel lekker vindt, ik ga boodschappen doen en maak het klaar. Al eet hij maar een klein beetje en geniet daarvan, dan is dat voldoende. Kijken en luisteren is zo belangrijk. Daarbij ook respecteren als de ander iets niet wil.”
Wat zijn de kleine dingen die gelukkig maken?
“Als je veel thuis bent en je te maken krijgt met de beperkingen van het ouder worden, is het juist zo belangrijk om erop uit te gaan. Kleine, onverwachte dingen zijn groot in beleving. Mooie herinneringen maken en samen lachen. Een soft ijsje te eten bij de snackbar om de hoek, een bezoekje aan de kringloopwinkel of naar de markt. Maar ook onverwacht langsgaan bij familie. Ik zie mijn klanten genieten en regelmatig heb ik een brok in mijn keel.”
Hoe ga je om met moeilijke momenten?
“Toen ik begon bij Home Instead, vroeg ik me af of hoe ik om zou gaan met het verlies van een klant. Ik heb ervaren, dat dit op een natuurlijke manier gaat. Pas overleed iemand waar ik veel ben geweest. Hij was altijd zo rustig bij me, alsof we elkaar al jaren kenden. De korte tijd dat we elkaar gekend hebben, is hij me zo dierbaar geworden en heb ik hem kunnen ondersteunen. Dat geeft me een fijn gevoel en is het allermooiste van mijn werk.”
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.