Cliëntenraad zoekt jou!

Terug naar overzicht

Kirsten en Bert, die nu samen de cliëntenraad van Home Instead Amsterdam vormen, halen hier veel voldoening uit. Ze zouden er graag nog enkele collega’s bij hebben. ‘Het is leuk om deel uit te maken van zo’n enthousiaste, groeiende organisatie.’ Ben jij mantelzorger of cliënt en zou je willen bijdragen aan de kwaliteit en ontwikkeling van Home Instead Amsterdam? Dan ben je van harte welkom. Het kost niet veel tijd en je leert er veel van.


Wat is jullie persoonlijke link met Home Instead Amsterdam?

Bert Bödicker’s vrouw kreeg in 2015 een zwaar herseninfarct. Ze is halfzijdig verlamd, kan nauwelijks praten en heeft veel zorg nodig. Bert: ‘Maar ik wil absoluut zelf voor haar zorgen. Reade, waar ze revalideerde, wees me op Home Instead Amsterdam, die extra hulp levert, precies zoals dat mij het beste ondersteunt.’

Kirsten Timmer-Groeneweg is al een tijdje geen klant meer, toch blijft ze graag betrokken. ‘We kwamen in 2016 bij Home Instead Amsterdam terecht, toen mijn vrouw mantelzorger was voor haar oom. Er was intensieve 24-uurszorg nodig en hij wilde niet naar een verpleeghuis. Zo werd hij de eerste 24-uursklant van Home Instead Amsterdam, we waren daarin een soort pioniers. Helaas is hij in 2017 overleden. Toch vind ik het werk van deze organisatie zo goed en interessant, dat ik graag betrokken blijf via de cliëntenraad.’

Wat doet de cliëntenraad?

Bert: ‘Kort gezegd, behartigen wij de belangen van cliënten en hun naasten. We praten mee over de geleverde kwaliteit van Home Instead Amsterdam en beoordelen hoe ze omgaan met lastige situaties. De organisatie groeit en ontwikkelt zich voortdurend. Ook daar geven we, gevraagd en ongevraagd, advies over.’ Kirsten: ‘Het is heel leuk om op die manier onderdeel van Home Instead Amsterdam te zijn. Het is een enthousiaste club mensen met een hele goede aanpak. Ik kom als geestelijk verzorger ook op andere plekken in de zorg en ik kan dus goed vergelijken. Zij springen er echt uit.’

Waarom doe jij mee?

Bert reageert hier meteen op: ‘Om iets terug te doen. En ook een beetje omdat ik geïnteresseerd ben in hoe deze wereld in elkaar zit. Daarnaast kan ik anderen ook weer helpen met mijn kennis. Dat geeft veel voldoening.’ Kirsten voegt eraan toe: ‘Het is ook gewoon gezellig en leuk om met Edwin, Belinda en Stefan samen te werken. Het is een energieke club en de opzet is uniek. Daar draag ik graag aan bij.’

Wat doe je concreet en hoeveel tijd kost dat?

De tijd die het kost, valt heel erg mee, aldus Kirsten: ‘Eens per kwartaal krijgen we de cijfers en de plannen van de directie en daar hebben we dan een korte vergadering over. Een keer per jaar komen we bij elkaar met de Raad van Toezicht. Ook met hen bespreken we de plannen en wat wij daarvan vinden. Tot slot zijn we betrokken bij het benoemen van nieuwe leden van de Raad van Toezicht.’

 Bert vult aan: ‘Om voeling te houden met de cliënten en mantelzorgers, maken we drie keer per jaar een belrondje. Kirsten en ik bellen dan ieder ongeveer tien mensen. We vragen hoe het gaat, en wat hen bezighoudt. We zijn een luisterend oor en gebruiken de persoonlijke verhalen ook om de zorg te verbeteren.’ Kirsten: ‘Soms zijn mantelzorgers verrast dat we echt voor hen bellen. We zijn ook altijd bereikbaar als iemand zelf iets wil bespreken. Misschien heb je iets dat je niet direct aan de CAREGiver of de klantcoördinator wil zeggen. Dan kun je ons bellen.’

Wat levert het je op?

Zowel Bert als Kirsten vindt het vooral heel leuk om deel te zijn van de cliëntenraad. ‘Het is een groeiende, professionele organisatie en het is leuk om daar onderdeel van te zijn,’ vertelt Kirsten. Bert voegt daaraan toe: ‘We voelen ons echt onderdeel van Home Instead Amsterdam en worden ook zo behandeld. Er zijn korte lijnen en we kunnen echt wat betekenen, zowel voor individuele mensen als voor de dienstverlening van Home Instead Amsterdam in het algemeen. Bovendien leren we er zelf ook wat van.’ Kirsten sluit af: ‘Het kost weinig tijd en het geeft ontzettend veel voldoening.’

Contact met de cliëntenraad

Wil je zelf lid worden van de cliëntenraad of heb je nog vragen voor Kirsten of Bert? Bel dan gerust. Ook voor tips en suggesties aan de organisatie.

Kirsten: 06 – 2917 9595

Bert: 06 – 2219 0164

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.